Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
Uppkatten
2016-05-27 00:19

När barn riskerar fara illa

Jag undrar om det finns något motsvarande Lex Sarah när barn far illa eller riskerar at fara illa på förskolan? T ex när barn med funktionshinder särbehandlas på ett sätt som inte är godtagbart, eller när barnens och personalens rätt till en god arbetsmiljö inte tillgodoses. Vart vänder man sig? Vilka verktyg och vägar finns det?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hoseok
2016-05-27 01:29

Googlade lite. Verkar som att man ska vända sig till Barn- och elevombudet eller DO.

2016-05-27 07:10

Det finns flera vägar beroende på vad du vill uppnå och hur allvarliga bristerna är. Som Kneko skriver kan du vända dig till DO eller Barn och elevombudet eller till Skolinspektionen. Det sista motsvarar kanske mest en Lex Sarah.