Etikettsamhällsdebatt
2016-05-30 17:17

Familjeliv på yle

Här finns några intressanta podcast(? Eller vad kallar man dom) om dagvården i Finland. Finns 3 olika tror jag och det har blivit en del prat om dessa artiklar/podcast på jobbet. http://svenska.yle.fi/program/familjeliv

2016-06-05 09:11

Vilken nedslående läsning! 😮Så här står det bl.a.

"Mamman berättar om en eftermiddag då hon fick höra att hennes son blivit tvungen att springa runt daghemsgården medan alla andra stått och sett på. Det här som straff för att han inte kom in då han blev ombedd att göra det. En annan gång blev han nekad sin snuttetrasa under vilan för att han hade bråkat med en kompis tidigare under dagen."

Är läget i Finland likadant som i Sverige när det gäller brist på personal? Mycket av det som skrivits i artiklarna låter nästan osannolikt. Men det påminner också tyvärr om situationer på en del förskolor (som jag tidigare skrivit om) där läget är akut och ohållbar p.g.a. stora barngrupper och för få Pedagoger.

2016-06-05 09:17

Jag blev fundersam över följande i en av artiklarna:

"Ett led i rätt riktning är det nationella styrdokument för småbarnsfostran som träder i kraft år 2017. Det här ska bland annat garantera en likvärdig behandling av barnen i alla regioner. Än så länge arbetar daghemmen enligt de normgivande riktlinjer. I varje kommun kan politiker och tjänstemän fatta egna beslut enligt riktlinjerna, men det blir det ändring på nu."

Betyder det att ni i nuläget inte har några nationella riktlinjer som vi har (Förskolans läroplan)?

2016-06-05 09:41

Varje kommun har sin egen läroplan så nej, ingen nationell. Vi har en riktgivande men den är inte lag(ännu). Bara i min kommun söktes det 38 svenskspråkiga barnträdgårdslärare både till fasta tjänster och vikariat denna vår. Sedan söktes det även barnskötare men den siffran vet jag inte. Och finska sidans siffror är lika hemska procentuellt. Så jo, skriande brist på behöriga är det. Min kollega har vikarierat som barnträdgårdslärare(förskolelärare) i över 7 år på samma daghem…

2016-06-05 09:44

Men vi har , i lag, fastsatt hur många barn per vuxen det får finnas. Så grupperna får inte bli hur stora som helst. Stora sidan får t.ex. inte ha mer än 21 barn. Lilla sidan är väl 12 max(alla under 3 år). Däremot ska barn nu ha rätt till halvdagsvård vilket betyder att vi mellan t.ex. 8-12 har ett barn och 12-16 ett annat. Räknas som en plats men det är 2 barn på den.

2016-06-05 09:54

Tack för att du förklarar! Jag tycker att det intressant att se hur grannländer löser det. Det är så klart bra att ni har maxtak för barn i barngrupper. Vi har bara rekommendationer. Däremot är det inte bra att varje kommun har sin egen läroplan. Då kan de ju utforma den efter eget tycke och då är det mycket det ekonomiska som får styra kan jag tänka mig.

2016-06-05 11:53

Vi har en plan för småbarnsfostran som ska vara grund till allt arbete men t.ex. min kommun har sen gjort ennegen läroplan. I planens förord står det att planen ska vara en riksomfattande ram för arbetet… Men den är inte ännu lagstadgad. Därför kan det finnas skillnader.

Sagolikt
2016-06-08 16:10

Tack för att du/ni berättar om hur det är i Finland, jag tycker att det är jätteintressant att läsa.