Etikettspecialpedagogik
2016-06-04 08:22

Barn i behov av särskilt stöd och teknik

Det behövs mera forskning kring teknik och naturvetenskap i relation till barn i behov av särskilt stöd. Några kollegor och jag har en forskningsidé som vi vill gå vidare med, men vi skulle behöva lite input från er föräldrar och er som jobbar i förskola, skola eller fritidshem. Eller alla andra som har en idé eller ett intresse för dessa frågor.

Vad tycker ni skulle vara intressant att forska om och vad tycker ni behövs mera forskning och kunskap om när det gäller barn i behov av stöd inom området teknik och /eller naturvetenskap? Det behöver inte handla om förskolans verksamhet utan fritidshem och skola går också bra.

Jag är tacksam för alla idéer som ploppar upp hos er och skriv gärna allt ni kommer på. 🙂

2016-06-04 08:44

Oj, det låter som ett väldigt brett område. Jag tycker att det vore intressant att veta mer om vad som fungerar för stora grupper av barn med särskilda behov när det gäller användning av exempelvis iPad. Finns det något som hjälper exempelvis barn med adhd att fokusera bättre? Finns det något som fungerar bra när det gäller att lära barn med språkstörningar att prata, skriva och läsa? Vad menar du med barn i behov av naturvetenskap?

2016-06-04 08:54

#1 Ja, det är ett jättestort område och teknik kan vara så mycket. Intressanta tankar du har och jag har själv varit inne på något liknande och hur digitalteknik kan användas av barn i samspelet. Det kan nog vara smart att fokusera på en specifik funktionshinder, som ADHD.

Vad menar du med barn i behov av naturvetenskap?

Det kanske blev otydligt och jag tror att jag får formulera om den meningen så det inte kan missuppfattas. Men jag menar att det ska finnas specialpedagogiskt fokus (barn i behov av särskilt stöd)  och att det får rymmas antigen inom området naturvetenskap eller teknik eller både och.

2016-06-04 08:56

Aha, okej.

2016-06-04 09:05

Det här med språkstörningar låter också intressant. Allt mer tyder på att de metoder som används av lärare för läs- och skrivinlärning är lite gammaldags och följer inte den tekniska utvecklingen. Det finns ex. ASL som har visat sig som en framgångsrik metod och som mera är anpassat till den världen som dagens barn lever i.

Tack för tipset! Absolut värt att fundera vidare på. 👍

2016-06-05 06:11

För att skriva sig till läsning finns det riktigt bra appar på svenska. De är dessutom kraftigt nedsatta under sommaren. ASL Skrivbok av Digitalt Hjarta AB https://appsto.re/se/vblW8.i ASL - Att skriva sig till läsning av Digitalt Hjarta AB https://appsto.re/se/ZbtS2.i