Etikettarbetsmiljö
6/7/16, 6:33 PM

Har du blivit utsatt för våld och hot?

Det har skrivits mycket om våld och hot i skolan som lärare blir utsatta för, under den senaste tiden. I en färsk undersökning från Skolvärlden, framkommer det att var femte lärarstudent funderar på att hoppa av studier p.g.a. hot och våld. Det är oftast när de kommer ut på VFU som de möter den dystra verkligheten där de inte bara måste kunna hantera våldsamma elever utan även känner en rädsla inför att agera då de själva riskerar bli anmälda.

Min fråga är:

Har du blivit utsatt för våld, hot eller trakasserier någon gång under tiden du studerat eller som verksam lärare/förskollärare/fritidspedagog?

(Det här är ett ämne som borde vara hela samhällets angelägenhet och jag ska inom kort skriva ett längre inlägg om det på Lika villkor)

6/7/16, 7:23 PM

Själv har jag blivit sparkad, spottad, klöst, knuffad… av barn som haft det kämpigt av olika anledningar. Jag såg det inte så allvarligt för att anmäla, för barnen är så små. Så klart har jag haft en diskussion med dem om det här när de lugnat ner sig, men det hände alltid när de var i affekt och inte mådde så bra.

Men jag har även blivit hotad av en förälder som vi misstänkte för barnmisshandel och anmälde. Hen sa att hen visste var jag hade mina barn (de gick i förskolan då) och sa att hen skulle göra en anonym anmälan bara så jag får känna hur det känns.

Sagolikt
6/8/16, 4:33 PM

Nej, det har jag inte.

Jag vet att jag kände mig lite hotad en gång när jag jobbade på en fritidsgård men det var ju inte inom "skolans fritids" så det antar jag inte är relevant för frågan.

6/8/16, 4:48 PM

Jo, sparkad, klöst, skallad, biten mm av olika barn. De flesta barn har det ofta jobbigt hemma och jag tar det sällan personligt.

Sabinan
6/9/16, 1:37 AM

Nej, jag har inte blivit vare sig hot eller våld, varken från föräldrar eller barn. Tack och lov

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Chilinöt
6/11/16, 10:23 AM

Jag läste frågan lite för snabbt och sa nej, men jag har ju blivit klöst, sparkad och slagen av några barn som inte hade någon bra dag. Jag har inte anmält någonting just för att de är barn, vet inte hur illa det ska bli och vad anmälningen skulle lösa, så därför har jag inte gjort något.