Etikettarbetsmiljö
2016-06-11 10:03

Mer än hälften säger upp sig

Förskollärarbristen är jättestor och i Malmö är situationen alarmerande, vilket jag skrivit om tidigare. Nu har mer än hälften på en förskola i Malmö sagt upp sig efter en konflikt med ledningen. De uppsagda kommer snabbt att kunna få nya jobb, då kommunen skriker efter nya förskollärare. Värre blir det nog för barnen som får möta många nya ansikten till hösten.

"Nu pågår en intensiv jakt på ny personal. Och inför hösten kommer Fläderängens förskola inte att ta emot några nya barn.

– Det är ett unikt fall. Nu ska vi internrekrytera. Vi behöver ha dit mycket kompetent personal så att det blir tryggt för barnen. Det här kräver en insats utöver det vanliga. Vi har också vårt pedagogiska utvecklingsteam inkopplat på förskolan, säger utbildningschefen."

Lite fakta om läget och personalbristen…

"Antalet Malmöbor ökar i rasande fart. Fram till 2019 väntas befolkningen växa med 7 000 personer - varje år. Då krävs det mängder av nya förskolor. Men framför allt: fler förskollärare. Bara i år krävs det tusen nya förskollärare i Malmös förskolor. Men det går segt. Den årliga rekryteringen har de senaste åren bara legat kring 150-200. Om kommunen skulle anställa alla förskollärare som utbildas i Malmö, Kristianstad, Halmstad, Växjö och Jönköping i år skulle det ändå inte räcka."

Källa

Chilinöt