Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Skola och förskoleklass

Fick toppbetyg efter två år i Sverige

2016-06-14 10:35 #0 av: Loris M

Adella Kouki kom till Sverige från Syrien som 14-åring och började skolan efter en vecka i årskurs 7. Nu, två år senare går hon ut grundskolan med toppbetyg.

""Genom en enastående och inspirerande insats av hårt arbete, nyfikenhet och lust till lärande kan Adella, efter att ha kommit som flykting från Syrien i årskurs sju, i årskurs nio visa upp ett meritvärde på 322,5 poäng.”

Så lyder motiveringen från utbildningsnämnden i Södertälje, som delat ut ett grundskolestipendium till sex niondeklassare som på olika sätt har utmärkt sig under sin studietid. 16-åriga Adella Kouki från Pershagenskolan är en av dem.

– Det känns så bra. Jag visste att jag skulle få höga betyg då jag har jobbat så hårt. Men jag blev verkligen väldigt glad, säger Adella.

Till hösten börjar Adella i gymnasiet och målet är att fortsätta satsa på bra betyg. Att ha ett tryggt och stabilt yrke är viktigt för henne.I Syrien utbildade Adellas pappa Robert sig till elektroingeniör och i dag arbetar han med att programmera och sälja kassasystem. Mamma Oraka arbetar som butiksbiträde. Men Adella har sedan barnsben drömt om att bli läkare.

– När vi kom till Sverige hade mina föräldrar jättesvårt att få jobb. Jag vill inte hamna i den situationen. Det finns många läkarjobb och det känns säkrare. Jag ska gå ett natur-naturprogram i Södertälje. Jag vill bli läkare, så vi får se."

Källa

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-15 18:05 #1 av: Magi-cat

Fantastiskt! Pokal

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-06-15 18:14 #2 av: Loris M

Visst är det! Plus att genom att de uppmärksammar hennes prestationer kan väldigt många andra känna sig inspirerade och motiverade att kämpa på. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-18 11:08 #3 av: [NeferNefer]

Härligt!! BlommaSkrattar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.