Etiketterskolaförskoleklass
2016-06-14 10:35

Fick toppbetyg efter två år i Sverige

Adella Kouki kom till Sverige från Syrien som 14-åring och började skolan efter en vecka i årskurs 7. Nu, två år senare går hon ut grundskolan med toppbetyg.

""Genom en enastående och inspirerande insats av hårt arbete, nyfikenhet och lust till lärande kan Adella, efter att ha kommit som flykting från Syrien i årskurs sju, i årskurs nio visa upp ett meritvärde på 322,5 poäng.”

Så lyder motiveringen från utbildningsnämnden i Södertälje, som delat ut ett grundskolestipendium till sex niondeklassare som på olika sätt har utmärkt sig under sin studietid. 16-åriga Adella Kouki från Pershagenskolan är en av dem.

– Det känns så bra. Jag visste att jag skulle få höga betyg då jag har jobbat så hårt. Men jag blev verkligen väldigt glad, säger Adella.

Till hösten börjar Adella i gymnasiet och målet är att fortsätta satsa på bra betyg. Att ha ett tryggt och stabilt yrke är viktigt för henne.I Syrien utbildade Adellas pappa Robert sig till elektroingeniör och i dag arbetar han med att programmera och sälja kassasystem. Mamma Oraka arbetar som butiksbiträde. Men Adella har sedan barnsben drömt om att bli läkare.

– När vi kom till Sverige hade mina föräldrar jättesvårt att få jobb. Jag vill inte hamna i den situationen. Det finns många läkarjobb och det känns säkrare. Jag ska gå ett natur-naturprogram i Södertälje. Jag vill bli läkare, så vi får se."

Källa

Magi-cat
2016-06-15 18:05

Fantastiskt! 🏆

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

2016-06-15 18:14

Visst är det! Plus att genom att de uppmärksammar hennes prestationer kan väldigt många andra känna sig inspirerade och motiverade att kämpa på.

[NeferNefer]
2016-06-18 11:08