Etikettövrigt
6/22/16, 7:48 AM

Vad ledsen man blir...(näthat)

I en sluten Facebook-grupp för förskolepedagoger kallade personalen barnen för helt otroliga och djupt kränkande saker.

Personalen har nu omplacerats.

"Enligt Mats Olsson kommer kommunen i höst att ta upp frågan om den värdegrund de anställda ska arbeta efter.

– Vi har haft flera sådana åtgärder men jag kan konstatera att vi behöver återkomma till det, särskilt när det gäller sociala medier."

Vad händer egentligen med människor som sitter i en sluten grupp och chattar?
Barnen är så utelämnade och sårbara, det är klart att föräldrarna blir upprörda och undrar hur det fungerar när de här personerna jobbar.

6/22/16, 3:43 PM

Alltså jössesamalia!

Hur kan man för det första alls diskutera barn/föräldrar på en fb sida? Tystnadsplikt!? Fast den är sluten är det inte svårt att bli hackad.

Sen att man dessutom kallar både föräldrar och barn för kränkande, äckliga ord gör ju saken 100 gånger värre!

Anonym
6/22/16, 3:58 PM

Vet vilken förskola det handlar om, och det förvånar mig egentligen inte. Förskolan ligger i ett finare område och personalen har tidigare fått kritik för att de särbehandlar barn som inte är etisk svenska. Även att föräldrar som är arbetslösa bemöts sämre än de som har jobb. Hur mycket utav detta som stämmer vet jag inte då nästan all information är ifrån kollegor till mig på en annan förskola i stan.

6/22/16, 6:06 PM

Så fruktansvärt! 😮Läste om det nyss på SVT och finner inga ord. Vem vill lämna sina barn till sådana "pedagoger"?

#2 Jag hoppas att de uppmärksammar i medier vilken förskola det handlar om. Eller åtminstone att föräldrar får veta det. Annars finns det en risk att ingenting görs. De har omplacerats, men på vilket sätt hjälper det? De har fortfarande samma syn på dessa barn och nu blir det bara andra barn som föremål för deras hat och oproffsighet. 😕

6/22/16, 6:23 PM

Man får hoppas "omplaceras" innebär någonstans långt ifrån barn…

6/22/16, 6:45 PM

#4 Om det ändå vore så väl. 😕Min erfarenhet är att de inte har råd med att förlora så många Pedagoger när det är en sådan personalbrist. Troligen blir det omplacering till en annan förskola där kollegor är helt ovetande. Jag har själv varit med om när en kollega kränkte ett barn (verbalt inför andra) och tog mod till mig efter flera sömnlösa nätter att anmäla och berätta för chefen. Det som hände är att det kom fram att hon haft liknande incidenter både med barn och kollegor på andra förskolor och förskolechefer löste det genom att hon placerades på en annan förskola. Min arbetsplats var hennes tredje omplacering. Inget hände mer än att chefen berättade allt det här för mig samt att den här kollegan inte mådde bra och att hon skulle prata med henne.

Efter att det kommit ut att jag anmält henne blev det förstås spänt mellan oss och till slut helt ohållbart. Hon började vara spydig mot mig inför barnen eller ignorerade hon mig helt och hållet. När även föräldrar märkte att allt inte stod rätt till, var jag tvungen att prata med min chef igen. Det slutade med att vi tre satt i ett samtal där vi fått berätta var och en hur vi uppfattade situationen. Summan av det hela var att hon hade dåligt självförtroende och tyckte att jag var dålig på att berömma henne. Så det var synd om henne. Hon fick en varning. Skulle hon inte skärpa till sig skulle hon blir omplacerad igen. 😕

Anonym
6/22/16, 6:49 PM

#3 Enligt min kollega så ska de så länge vara omplacerade till andra förskolor men det utreds om det finns skäl för uppsägning. Såg i en kommentar på facebook och i den nämndes det att hens väns barn var en av de som det handlade om så verkar som om föräldrar vet om det. Hoppas alla föräldrar vet om det.

6/22/16, 6:52 PM

#5 Åh men fy det är så det skär i hjärtat å allas vägnar…💔

Men så bra att du vågade anmäla, alla kanske inte har samma mod. ❤️

Omplacering hjälper ju inte om personen har helt oacceptabel inställning!

6/22/16, 6:53 PM

#6 Det hoppas jag också.

6/22/16, 7:50 PM

Jag var idag med om att en avlägsen kollega fick en varning för att hen skrivit onödigt idiotiskt på fb.. .(bor ju inte i Malmö) Kändes skönt att nått direkt gjordes!

[NeferNefer]
6/22/16, 8:56 PM

Så fruktansvärt! Människor med sån attityd ska verkligen inte arbeta med barn. Jag skulle definitivt vilja veta om mina barn var i händerna på såna människor. Omplaceras … sparkas är det enda rätta tycker jag personligen, för normala personer uttrycker sig inte så nedlåtande och fult om små barn.

[Tibonnanj]
6/25/16, 10:03 AM

Jag vill inte på något sett försvara händelsen/händelserna men ändå inflika en annan synvinkel.

Jag kan förstå att man rent utav blir förbannad på vissa barn. Har själv jobbat på förskola där barnen (3-6 år) var hemska, både mot varandra och oss vuxna. Istället för att ta ut ilskan och frustrationen på barnen så va man tvungen att prata ut med sina kollegor, efter att alla barn gått hem, annars gick man hem med ångest inför nästa dag.

Jag förstår att det inte är barnens fel och då blir det föräldrarna man anklagar för barnens respektlösa beteende.

Valet av ord som gjordes i den aktuella händelsen i artikeln kan jag däremot inte förstå. Personen måste varit riktigt förbannad eller inte så "välutvecklad intellektuellt". Jag slutade använda ord som "hora" och horungar" när jag va 15 år för jag insåg hur omoget det va.

Men det förekommer förolämpningar och kräkningar i alla yrken speciellt de sociala och inom handel. Man måste få ur sin frustration på något sätt och vissa har bättre metoder än andra.

Sen verkar det som, om man läser tidigare kommentarer i tråden att personen som sagt dessa saker inte alls passar att jobba med människor, allra minst barn. Ska man jobba inom sociala yrken så ska man ha en värdegrund där man anser att alla är lika mycket värda oavsett status och livssituation.