Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 1482 ggr
Loris M
6/25/16, 9:42 AM

"Vuxnas arrogans gör mig förbannad"

Jag håller inte med om allt som skribenten nedan skriver. Även om hon så klart har rätt i stort sett. Men ändå, bilden hon målar upp är rätt så onyanserad. Jag önskar verkligen att det var så enkelt att lösa sådana och liknande situationer. Men det är det inte.

"Elva gånger hann den tvååriga pojken bita sin jämngamla kompis på en förskola någonstans i Skåne innan personalen upptäckte vad som pågick. Elva gånger. På akuten reagerade de starkt och undrade om flickan hade blivit hundbiten. Redan efter bara två meningar uppstår en mängd frågor varav den främsta är: hur kunde något sådant här hända? /…/ Likgiltigheten från de vuxnas sida är beklämmande. Inte bara ur förskolechefens synpunkt utan ur hela samhällets och politikernas synpunkt. Underbemannade förskolor och skolor är i dag ett vedertaget problem. I en granskning som DN gjorde förra året visade det sig att det råder brist på förskolelärare i 70 procent av Sveriges kommuner. Samtidigt har taket för antalet barn per barngrupp slopats och för två år sedan blev det fritt att börja tänka i pengar och siffror i stället för omsorg. 

Den andra frågan som infinner sig, förutom den uppenbara bristen på (hörande?) personal, är den bitande pojkens psykiska hälsa. Jag vet inget om pojkens bakgrund och jag är ingen expert på barnpsykologi, men att ett barn biter med en sådan frenesi och brutalitet är inte normalt. Ett sådant beteende behöver utredas genast och resurser måste sättas in. Andra barn får inte betala priset av att ett annat barn inte klarar av grupp-samvaron."

http://malmo.etc.se/ledare/de-vuxnas-arrogans-gor-mig-forbannad

Annons:
Soligajag1
6/25/16, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hejsan ! 

Fruktansvärt , att sådant ska kunna hända! 

Visst är det så, för lite personal inom Barn-och Äldre omsorgen! 

Men , , ändock tycker jag det är konstigt som du skriver, Elva gånger hann denna pojke bita  sin jämnåriga kompis på förskolan, Om det nu va Nio stycken personal ute, , HUr kommer det sig att dem inte såg händelsen och avstyrde den i tid. ?? 

Angående att barn biter så, är inte heller normalt tycker jag.

Andra barn ska absolut inte bli en "slagpåse" för att detta barn mår dåligt av olika orsaker.

Barnet mår inte bra utav andra orsaker , men där tycker jag det är föräldrarnas ansvar att agera och ta itu med sitt barn. 

Många föräldrar lämnar sina barn på dagis - förskola som små "lamm" hela dagen och sen kommer man och hämtar "lammet" klockan 17.00 . Till svar får man att föräldrarna måste jobba heltid, dem har inte råd att jobba mindre. 

Men varför ?? skaffar man barn då, kan man fråga sig?? 

Många värmande Kramar // Soligajag1

HH 🙂

Aleya
6/25/16, 10:47 AM
#2

Men vad vidrigt. Det där låter ju som ren lathet från dom som jobbar. Och det låter som den som bet mår dåligt eller inte har några spärrar. Och borde därför verkligen undersökas av psykolog. Nog för att barn kan bitas men detta låter ju nästan i klass med en 28 åring som började bita två tjejer för några veckor sedan. Och han gick hårt åt, särskilt i ansiktet. Ne det är en tragisk sits detta

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vallhund
6/29/16, 9:29 PM
#3

#1 Menar du att bara höginkomsttagare skall få skaffa sig barn? Eller blev det bara fel när du tänkte/skrev?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: