Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Forskning

Forskning i förskolan/student

2016-06-25 22:08 #0 av: Daehyun_cheesecake

Studerar till förskollärare och var för någon månad sen ute på en förskola för observation. Vi skall nu skriva en rapport kring det och jag är lite osäker över vad som menas med "redogöra för forskningsetiska överväganden och ställningstaganden - både de jag gjort i förväg och de hänsynstaganden jag gjort vid observationstillfällena.

Har en tanke att de jag gjort i förväg handlar om att jag meddelar förskolan om vad jag skall göra, samt inväntar samtycke från vårdnadshavarna. Vad jag inte riktigt hänger med på är vad som kan ha varit de hänsynstaganden jag gjort vid observationstillfällena. Vilka situationer kan de mena där?

Jättetacksam för svar! 

Anmäl
2016-06-26 09:17 #1 av: Loris M

Det handlar om Vetenskapsrådets forskningsetiska principer (Informationskravet, samtyckeskrav, konfidentialitetskrav och nyttjandekravet) som du måste beakta innan du ger dig in i observationer m.m. Det verkar du har gjort, i alla fall när det gäller de första två. Läs (om du inte redan gjort det) i länken ovan vad du ska tänka/borde ha  tänkt på. 

Men du kan även behöva ta ställning till olika situationer som uppstår under själva observationstillfället. Det är lite svårt för mig att veta vad det kan vara för situation när jag inte vet vad du observerat eller hur du gått till väga. Är det video- eller ljudinspelningar? Har du fört anteckningar? Om vi säger att du förde anteckningar och tog kort (Vilket kanske är vanligast) fanns det något barn som visade ovilja mot att bli fotat? Hur hanterade du det? Uppstod några situationer som skulle kunna betraktas som integritetskränkande (ex. ett barn som gråter och är jätteledsen men du fortsätter att fota) när barnen kan känna sig extra utsatta och sårbara? 

Blev det så att något barn blev jättebesvärad av ditt fotande att det förstörde leken för barnen. Hur har det i så fall påverkat ditt resultat?

Det som är viktigt när det gäller forskningsetiska ställningstaganden är att vara uppriktig, tydlig och redogöra för det man har gjort. Egentligen så kan man göra hur tokigt som helst, men så länge som man redovisar för det, förklarar samt resonerar kring varför det blev fel och hur du hade kunnat göra istället, så är det helt okej. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-26 10:59 #2 av: Daehyun_cheesecake

#1 Tack för ditt exempel!
Ja jag förde endast anteckningar, och observerade de matematiska lärande situationerna. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.