Etikettgenus
2016-06-28 10:32

"Låt kvinnorna göra det de sattes till jorden för"

Att det är för få män som arbetar och söker sig till förskolan är knappast någon nyhet. Det tas upp i medier lite då och då och oftast konstateras att "något" måste göras för att vi ska ha fler än 4% manliga förskollärare i förskolan. Det är bara det att ingen vet vad detta något är, hur vi ska få fler män att söka sig till utbildningen, hur ska vi få dem att inte hoppa av utbildningen (många gör det) eller vad avhoppen beror på. Artikeln i Aftonbladet är en i raden med samma intetsägande innehåll:

"Genuspedagogik i all ära. Men så länge ungarna uppfattar barnomsorgen som kvinnogöra kan vi snacka jämställdhet hur mycket vi vill. Bara fyra procent av årsarbetarna i förskolan är män. Och så har det sett ut under lång tid. /…/ Mats Olsson är förskolelärare och kursansvarig på Malmö Högskola. Han tror att männen känner sig utsatta på grund av misstänksamheten som riktas mot dem. Inte minst pedofilianklag­elser. Något som studenterna möter ­redan under sin praktik på förskolorna. Olsson är besviken på att det inte görs mer.

– Jag gick ju min utbildning på 70-talet. Det var en väldigt ­optimistisk tid när det ­gällde jämställdhet och det var många som sa att om 20 år kommer det nog att vara ­fifty-fifty­ när det gäller kvinnor och män på förskolan, säger han till Ekot."

Källa

Inget nytt med andra ord. Men det som fick mig att skriva det här inlägget är kommentarer på deras Facebooksida. I artikeln ovan uppmanar de läsare att gå in på deras Facebooksida och kommentera artikeln. De två första kommentarerna låter så här:

"Karl Johansson Det är en självklarhet, som förebild, med lite sportighet och go i sinnet.., men det verkar vara ett kvinnligt revir..

JJ Berglund Låt kvinnorna göra det som sattes till jorden för så kan männen syssla med sånt dom sattes till jorden för!!!!!!!"

Vad säger man? 😕

Sommarek
2016-06-28 10:36

#0 Såna som i exemplet ovan är nog tyvärr bortom all pedagogisk räckvidd. Man kan framställa fakta, forskning och exempel på varför de har fel, och de kommer bara flina och tycka att man är en korkad f*tta (eller något annat) för att man har en åsikt som de inte delar. Nuförtiden verkar folks bästa argument vara "men du är dum" när de inte har annat att komma med.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

2016-06-28 10:46

#1 Sant! Men jag misstänker att det finns mängder av sådana. Har tyvärr mött många och det är tröttsamt att behöva förklara gång på gång att förskolan bedriver en pedagogisk verksamhet och inte sysslar med barnpassning som kvinnor lämpar sig bäst för. 😟Samt att manliga förskollärare inte har som sitt uppdrag att lära ut manlighet (typ spela tuff, sparka boll). Det verkar vanligt att tro sådant även bland de som är lite mer upplysta än skribenter ovan.

Sommarek
2016-06-28 10:49

#2 Mot dumhet och faktaresistens räcker pedagogik tyvärr inte så långt…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

2016-06-28 10:56

Tur att jag inte har Facebook. När någon skriver något så här ointelligent så blir man frestad att sänka sig till samma nivå och svara. Just nu skulle jag inte vara nådig. 😇Kommentarerna växer och det ska bli spännande att se om det finns någon som skriver något vettigt.

[Thiah]
2016-06-29 17:32

#4 jag brukar oftast börja skriva och sen få radera… Blir så hatisk mot idioterna. Men tyvärr möter jag även många kvinnor inom branschen som anser att killar inte kan. Har flera manliga vänner som jobbar som Pedagoger och har ofta fått höra hur duktiga dom är för att dom gör helt vanliga sysslor. Det sägs nästan nedlåtande som om dom inte skulle bättre än medel… Skryter jag om makens pedagogiska förmåga tror många att jag överdriver eftersom han ju ändå är karl. Så problemen finns på många håll