Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Hållbar utveckling

Inlärning och rörelse hör ihop

2016-06-28 19:12 #0 av: Loris M

Läste precis en artikel om att stillasittande barn är ett allt vanligare problem som rör sig neråt i åldrarna, till förskolebarn. De verkar mest oroliga för barnfetman, men det finns faktiskt ett annat problem. Lärare kämpar hela tiden med disciplinen och att få elever att sitta ner och koncentrerar sig på skolarbete.

För bara någon timme sedan såg jag på Kunskapskanalen där en lärare från USA, David Sladkey, gör precis tvärtom. Han försöker hitta olika sätt att få sina elever att röra sig mer och ta korta "brain breaks" vilka menar han är jätteviktiga och ökar elevernas inlärningsförmåga. 

Föreläsningen har videofilmats och finns på URplay: http://urplay.se/program/195110-ur-samtiden-pulstraning-och-inlarning-puls-och-paus-i-klassen

En sevärd föreläsning tycker jag med många bra handfasta tips på hur lärare kan få elever mer fokuserade på skolarbetet men också mer delaktiga. Han berättar även om ett projekt där han skuggade en elev under en hel dag. Väldigt lärorikt och något att ta efter kanske?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-28 19:15 #1 av: Loris M

Om föreläsningen på UR-s hemsida:

"Matteläraren Dave Sladkey från Chicagoskolan Naperville Central High ger konkreta och handfasta tips på hur lärare kan få in rörelser i undervisningen för att öka elevernas inlärningskapacitet. Sladkey uppmuntrar lärare att tänka bortanför ordning och reda och istället välkomna rörelse i klassrummet för bästa möjliga inlärning. Inspelat den 23 mars 2016 på Karolinska institutet"

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-28 19:25 #2 av: Inkanyezi

Jag har haft läxläsning med ett par tjejer i femman, och den ena kunde inte lära sig någonting om hon inte under tiden gjorde avancerade gymnastiska övningar. Så fort hon satte sig ner för att "plugga" stod det helt still, men hon var väldigt duktig när hon stod på huvet eller t.ex. stod på ett ben med det andra rakt upp.

Anmäl
2016-06-28 19:29 #3 av: Loris M

#2 Alla lär olika och det är tråkigt att det fortfarande finns en förväntan i skolan att alla ska sitta stilla större delen av skoldagen och ändå klara av att lära sig saker. En skoldag som dessutom är betydligt längre än i många andra länder.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-06-29 17:06 #4 av: Thiah

Här finns skolor där man bytt ut stolarna mot stora gympakuddar.
Min kommun har som mål att alla barn slå röra sig minst 2 timmar per dag. Daghemmen står t.ex. för en timme medan hemmet står för andra timmen.
Jobbar själv på ett daghem där vi uppmuntrar rörelse i allt vi gör/under hela dagen. Barnen blir helt enkelt trevligare att umgås med då ;)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2016-07-06 08:56 #5 av: Agafia

När min Sons klass skulle lära sig multiplikations tabellen fick de hoppa studsmatta 😉

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.