Etikettarbetsmiljö
2016-07-03 20:27

Riktlinjer för solskydd

"Barn är känsligare än vuxna för solens skadliga effekter. Men förskolorna har inga regler att hålla sig till när det gäller solskydd, och rutinerna för hur barnen skyddas ser olika ut. Strålsäkerhetsmyndigheten vill att barn skyddas bättre från solen på förskolor och skolor, och det är kommunernas ansvar att regelbundet utföra tillsyner över förskolornas hälsomiljö.

Men tillsynerna görs ofta under olika teman och det kan gå flera år mellan de tillsyner då man undersöker förskolornas solskydd. Samtidigt saknas tydlig samordning för hur förskolor kan arbeta med att skydda barnen från farlig UV-strålning."

Hur ser det ut på din (eller ditt barns) förskola? Finns det några riktlinjer för solskydd?

(Kommentera gärna vad du tycker om det)

soundtrack
2016-07-04 02:57

Vi skulle se till att smörja in med solkräm på morgonen och lämna en tub på förskolan så personalen kunde bättra på under dagen (huruvida detta verkligen skedde sen vet jag dock inte…) och alla barn skulle ha tillgång till en tunn, långärmad tröja som dom kunde ta på dom vid behov (detta vet jag gjordes, för tröjorna vi lämnade kvar i alla fall använda).

Vi byter förskola efter sommaren och har hört av andra som har sina barn där att den förskolan inte har som rutin att smörja in barnen och det känns lite sådär då vår dotter är rödhårig och med andra ord extra känslig för solen. Jag hoppas på att dom ska kunna hjälpa oss med det ändå med tanke på det.

2016-07-04 09:25

#1 Det går säkert att ordna, om ni tar upp det med pedagogerna.

Chilinöt
2016-07-04 13:12

Hos mig är barnen jättenoga själva med att ha solkräm, föräldrarna berättar oftast på morgonen om de är smörjda eller inte. Om inte så tar vi på innan vi går ut. Vi har även en flaska på förskolan till barn som har glömt eller som helt enkelt inte har.

2016-07-04 15:59

#3 Det låter bra tycker jag. Äldre barn är ofta duktiga själva på att komma ihåg om både vi och föräldrar hjälper dem med det. Så gjorde vi också.

Ria74
2016-07-05 08:32

Jag smörjer på morgonen och har med tunn långärmad tröja och tunna byxor. Sen har dom fått en tub solskydd som dom kan smörja med på förskolan om när dom går ut.

Om dom smörjer eller inte vet jag dock inte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

2016-07-06 09:08

Jag smörjer alla barnen på egna föeskolan(föräldraföreningen köper en kräm åt alla) och Joel har en egen solkräm som används flitigt.

Swadika
2016-07-06 22:19

Föräldrarna smörjer på morgonen innan de lämnar på förskolan, många har en egen tub i sin korg som vi smörjer med om föräldrarna glömmer eller på eftermiddagen.

Sen har alla barn keps/mössa/hatt på sig, vet inte om det hjälper eller inte mot UV strålning.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

Sagolikt
2016-07-13 17:58

Åh, ett gissel. Alla barn ska vara smörjda när de lämnas och ha med egen solkräm att smörjas med men vi hade (jag jobbar ju inte kvar) ingen extra att kleta på de ungar som inte hade med sig. Samtidigt verkar en del familjer vara väldigt nojiga över vad solkrämen i sig innehåller och oroas över kemikalier. Jag har lyckligtvis aldrig varit med om att ett barn bränt sig.

På en VFU-förskola (ej kommunal) hade de blivit sponsrade med solkräm från ett företag som tillverkade sånt (det var en förälder som jobbade där).

2016-07-13 19:30

Olika kemikalier, olika hudtyper osv osv…. Är en hel del man egentligen borde ha koll på .

blondifire
2016-07-22 17:23

vi har det som #3 beskriver ..

S*Winsnes Wilda