Etiketterskolaförskoleklass
2016-07-08 08:26

Ebba Busch Thor glömde bort lärarna

"Lärarkåren går på knäna och det debatteras om assistenter som avlastning till kringsysslor. KD:s partiledare Ebba Busch Thor talade i Almedalen om assistenter för att avlasta och ge mer tid för professionen – men inom vården./…/

När KD-ledaren talade om ett förstatligande av sjukhusvården och att hennes parti föreslår 2 600 fler anställda för att avlasta professionen inom vården kunde Ebba Busch Thor lika gärna ha talat om lärarnas vardag.

– Vi måste se till att sjuksköterskor har tid att vara sjuksköterskor och undersköterskor måste ha tid att vara undersköterskor. Därför föreslår vi 2 600 fler anställda i vårdserviceteam för att avlasta professionen med uppgifter som behövs på ett sjukhus, men som inte kräver längre vårdutbildning. Det skulle ge mer tid för just vård i vården.

Den liknande situationen för lärarna och den svenska skolan nämnde hon inte alls. "