Etikettarbetsmiljö
2016-07-08 08:41

20 procent hinner inte med lunch

"En ny rapport från Lärarnas Riksförbund visar att nio av tio lärare inte hinner planera och följa upp sin undervisning. En tredjedel har inte heller tid för dokumentation och administration. 20 procent av lärarna saknar möjlighet till lunch i sitt schema. Majoriteten av lärarna undervisar i snitt 75 elever, vilket ger tolv minuter per elev."

Lösningen tycks vara lärarassistenter, något som många förespråkar, men alla är inte positiva till det, som Åsa Fahlén ordförande i Lärarnas riksförbund:

"– Nu har vi kämpat länge för en lärarlegitimation och för rätten att undervisas av en utbildad lärare. Ingen vill väl opereras av en outbildad läkare, om man ska använda en lite fånig liknelse, svarar Åsa Fahlén /…/

Anna Ekström, generaldirektör för Skolverket, berättar att svenska lärare arbetar fler timmar men har mindre undervisning och mer administration än kolleger i jämförbara länder.

– Andelen lärare som känner sig stressade ökar. Men jag tror inte att någon yrkesgrupp tycker att de har för lite administration. Rätt mycket av det lärarna gör är nödvändigt, skolan är mål- och resultatstyrd och då krävs administration. Men det finns inget hinder för att annan administration sköts av andra än lärare, säger hon.

– Lärarassistenter ska inte få anställas på bekostnad av erfarna och utbildade lärare i utsatta skolor, säger Anna Ekström"

2016-07-08 08:48

En nypublicerad rapport om lärares arbetstid från Lärarnas riksförbund kan ni läsa här (i PDF). Slutsatser bl.a.

"Nästan var tredje lärare möter fler än 125 olika elever varje vecka.

Var fjärde förälder upplever att lärarna inte har tillräckligt med tid för deras barn under lektionerna

Minst en av tio lärare har ett så pass dåligt schema att arbetstiden används ineffektivt.

Lärarna vill ha scheman med färre ”övriga” möten, mer sammanhängande undervisningsfri tid, mer tid för samplanering med kollegor samt mer tid för egen planering och efterarbete

En tredjedel av lärarna tar inte ut lunch varje dag.

Sex av tio lärare hinner inte ta paus under arbetsdagen."

Sparven88
2016-07-08 09:06

Jag har inte läst allt, men är det inte lustigt ändå.. De har statistik, som visar svart på vitt hur det ser ut i f-skolorna. Att pedagogerna inte hinner med. Ändå görs ingenting. Om de kan skramla fram pengar till allt annat, varför inte så även till förskolorna så att vi har tid att göra ett ännu lite bättre jobb? Där om något borde väl resurserna läggas? Vi lägger ju ändå grunden till (nästan) allt lärande hos de här små kottarna.

2016-07-08 09:19

#2 Det kommer att dröja många, många år (befarar jag) innan de på allvar satsar på förskolan och fattar det du precis skrivit. Det kan hända ändå att det inte är så att alla politiker inte fattar att det är i förskolan vi lägger grunden för allt, men det är alltid skolan som prioriteras, eftersom den är mål- och resultatstyrd.

Jag tror att mycket kan göra även lokalt. Av kommunpolitiker och förskolechefer. Att omfördela pengarna och resurser. Att göra rätt satsningar.