Annons:
Etikettpedagogiska-miljöer
Läst 3898 ggr
ToveS
2016-07-08 18:30

oregelbundna arbetstider/förskola

Om man betalar full avgift till förskolan får man då ha barnen där full tid även om man inte själv jobbar? Vilket vi givetvis inte vill……men av olika anledningar har frågan slagit oss. Vi jobbar heltid men oregelbundet…….

Annons:
Sagolikt
2016-07-08 18:32
#1

Nej. Man har rätt att ha barnen på förskolan under arbetstid + restid. Undantag är om man arbetar natt eller börjar sent på eftermiddagen. Då kan man justera för att barnen ska få en mer "logisk" dag eller för att dagsrutinerna ska funka (man kanske t ex inte vill att ett barn lämnas mitt i vilan efter lunchen, då är det bättre att de kommer en stund tidigare). Det här är på kommunala förskolor, om det är andra regler för privata kan jag inte svara på.

Om vårdnadshavaren får jobb med kort varsel (t ex blir inringda) körde vi med att det på schemat stod 9-14 (som om densamma vore arbetslös) men att de hörde av sig när de fått ett arbetspass så justerades schemat. Hur det fungerar med taxan behöver man som förskollärare lyckligtvis inte bry sig om, det gör någon annan. ;)

Loris M
2016-07-08 18:37
#2

Det är föräldrarnas arbetstider som styr barnens tider och inte hur mycket ni betalar. Om ni är arbetslösa kan barnen inte gå fulltid. I en del kommuner är det 15 timmar per vecka som gäller då (föräldralediga och arbetslösa), i en del kommuner något fler timmar. 

Vid oregelbundna tider kommer man överens med förskolan vad som är bäst för barnen och hur ni ska lägga upp det.

I min kommun betalar man alltid fullavgift. Det är en viss procent av gemensamma inkomster i hushållet som gäller oavsett hur mycket barnen vistas på förskolan. Men det kan hända att det skiljer mellan olika kommuner. Samt när det är privata förskolor.

ToveS
2016-07-08 18:49
#3

Vi har fått till oss att våra barn får vara max 20 tim. vi har haft dem de dagar vi jobbar och fyllt ut med 9-14 de dagar vi är lediga för kontinuitetens skull, dock har det blivit max 4 dagar/v. någon vecka har det då blivit 3-4 timmar mer än 20 vilket nu förskolan opponerat sig kring. Vi tycker att det har funkat väldigt bra med 9-14 passen, barnen har både hunnit ha viktig tid på förskolan samtidigt som vi haft massor tid tillsammans vilket ju är en ynnest och tiderna har blivit lätta att komma ihåg och finna rutiner kring för både oss och baren. Sen tycker vi att det är lite småaktigt att opponera sig om de 3-4 timmarna som hamnar över 20 då vi trots allt betalar fullt och jobbar heltid……skillnad skulle vara om vi hade avgiftsfria 15 tim…

Låter det konstigt?

Loris M
2016-07-08 18:58
#4

#3 Kanske inte konstigt, men småaktigt tycker jag också att det låter. Om det nu inte är så att de har jättestor brist på personal och då spelar alla timmar roll förstås då det kan vara en säkerhetsfråga också.

ToveS
2016-07-08 19:17
#5

Tänkte om vår inställning lät konstig….

De har samma personaltäthet oavsett……

och det är ju inte så att vi vill ha barnen på dagis för att "slippa" ha dem hemma. Vi är måna om relationen till våra barn och spenderar mycket kvalitetstid tillsammans vilket jag tror pedagogerna borde märka på vårt förhållningssätt och vår relation till barnen. Samtidigt är jag mån om de trots allt relativt få timmar på förskolan de kan få då jag märker att de verkligen trivs och har sina vänner där!

Loris M
2016-07-08 19:55
#6

Har Pedagoger sagt varför de opponerar sig? 

Jag tycker att det låter som att ni har en sund inställning och att även förskolan varit tillmötesgående.

Annons:
ToveS
2016-07-08 20:53
#7

De har inte gett annan förklaring än att det måste vara lika för alla (vilket är en förklaring jag inte köper) och att det är reglerna. Jag kan också hålla med om att det verkar som att de varit tillmötesgående….men utifrån deras bemötande och förklaring i frågan det känns ändå som lite regelrytteri vilket provocerar mig!

Velinga1984
2016-07-12 13:39
#8

Vi betalar maxavgift (1313;- ) trots att mellanpojken är inskriven 15 tim/vecka då jag är föräldraledig med lillebror född mars 2016. Mellanpojken på 2 1/2 år har dessutom varit hemma sedan maj, då han först var förkyld rätt länge och jag  tog honom sen på sommarlov när äldsta sonen gick på sommarlov. Så jaa, det känns sisådär att betala 1313 kr för ett barn som inte varit där sedan maj, och som innan dess var där 15 timmar i veckan. 

Innan jag blev sjukskriven i min graviditet så hände det att mellanpojken gick max 10 tim per vecka då jag arbetade mycket kvällar så då var sonen där 14.15 - 16.30 ungefär. Vi fick inte ens ha 15 tim i veckan för personalen då vi arbetar, fick till slut igenom 15 tim i veckan för kontinuitet genom att prata med rektorn.

[Thiah]
2016-07-12 20:43
#9

Lite ot nu men svenska systemet känns ganska stelt. Är ju själv van vid total subjektiv rätt till förskola(södra Finland). Däremot verkar förskolan i Sverige vara riktigt billig. Max avgift i Esbo, södra Finland är nästan 400€ för första barnet. Sen kompenseras det lite om du har låg lön eller tex är ensamstående.

Velinga1984
2016-07-12 21:43
#10

 #9 Vad beräknar de maxavgiften på? I Sverige ska man ha ett brutto på minst  43.760 kr per månad i gemensamma inkomster för att betala maxavgift. Sen beror det även på hur många barn man har i förskolan och fritids, men vi betalar för 1 barn och det blir då 1313 kr.  From samma höst de fyller 3 så blir 15 tim avgiftsfri såvida en förälder är föräldraledig eller arbetslös.  

Men ser att det beror lite på kommun till kommun, så jag kan bara utgå från min kommun i Skaraborg.

[Thiah]
2016-07-13 07:23
#11

#11 jag har inte exakta tabellen framför mig nu men avgiften är efter inkomsten + familjens storlek. Sen betalar man 100% för första men sedan mindre. Tror tredje eller fjärde barnet bara kostar runt 80e automatiskt(full avgift alltså). Men t.ex. så är jag och maken låginkomsttagare och är o nedre gränsen på avgiften, vi får får ungefär 50€ i rabatt. Så summan man får som rabatt är inte direkt mycket ändå.

Upp till toppen
Annons: