Annons:
Etikettövrigt
Läst 957 ggr
[NeferNefer]
8/5/16, 1:01 AM

Ekologisk mat på förskolan?

För mig och min familj är det väldigt viktigt med ekologiskt tänkande, helhet, och maten är en stor del i det. Jag tror helt enkelt inte att det är bra för barn att få i sig en massa gifter och hormoner (vilket låter som en självklarhet men tyvärr är det inte så det funkar). Därför är jag extra glad att kunna välja en förskola som lägger ner extra arbete på ekologisk (i den utsträckning det är praktiskt möjligt) mat som lagas på plats.

Hur är det på era förskolor? Jag vet andra förskolor i området där maten lagas en bra bit bort och fraktas till förskolorna, till exempel. Har ni det så, eller lagas er mat på plats? Hur är det ekologiska tänket? Och är det viktigt för er personligen? 🙂

Annons:
[Thiah]
8/5/16, 10:56 AM
#1

På min gamla arbetsplats lagade köksan maten själv.  Hon försökte välja bra råvaror men samtidigt bjöds barnen på vindruvor (ej ekologiska) flera dagar i veckan.  Vindruvor är ju rejält besprutade 😐

På nuvarande arbetsplats (kommunal) kan vi inte påverka alls. Maten kommer med postbilen varje dag. Vissa föräldrar har själva hämtat ekologisk mjölk och knäckebörd åt sina barn. 

I överlag skulle jag gärna se en bättre matkultur på daghemmen. Märker själv att magen blir knasig efter t.ex. semestern.

Loris M
8/5/16, 11:14 AM
#2

Det finns en viss medvetenhet bland kommunpolitiker när det gäller maten men inte tillräckligt. På förskolan där jag jobbade sist fraktades maten och det var mest halvfabrikat. I kommunen där jag jobbade har de infört en dag i veckan med bara vegetariskt i både skolor och förskolor och de köper in bara ekologiskt mjölk, kaffe, grönsaker… men det finns stora variationer blad olika förskolor. Medan vissa odlar sina grönsaker och tillagar maten själva, får andra serverade halvfabrikat och knappt ätlig mat.  :( 

Enda sättet att förändra det tycker jag är genom föräldrar. Det är de som kan kräva bättre mat och även välja var de vill placera sina barn. Jag upplever att allt fler föräldrar gör medvetna val när det gäller förskolan och att maten också tas hänsyn till.

[NeferNefer]
8/5/16, 11:16 AM
#3

Jag har varit noga i samtal med föreståndare på förskolor med att berätta om hur viktigt det är med ekologisk mat lagad på plats. Det var en av de sakerna som avgjorde senaste valet.

StillaSinnet
8/5/16, 12:12 PM
#4

Ja, vi har också ställt oss frågan om ekologisk och närproducerad mat i förskolan. Vårt "kök" svarar att en viss procent ska vara närodlat och ekologiskt, minns inte siffra nu men höfta till med 10%. 

Vi ser på maten att mjölk, smör och egg är ekologiska. Jag tror att råa morötter är närproducerade och barnen får gott om rå morot i stavar eller rårivna morötter. Det rivs även ner massor med morötter i diverse köttfärsrätter. 

MEN… jag tycker nog att det är att göra det enkelt för sig. Stora miljöbovarna är transporter och om all övrig mat transporteras nerifrån europa från billiga grossister då håller ändå inte deras argument. Man kan inte flagga stort med så liten del av kosten. Jag önskar att det som verkligen borde vara ekologiskt och närodlat vore fläsk- och nötköttet, fisken och kycklingen. DET skulle göra skillnad.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[NeferNefer]
8/5/16, 12:52 PM
#5

Mer vegetariskt skulle vara mycket bra för såväl hälsan som klimatet 👍

[Thiah]
8/5/16, 3:42 PM
#6

Vi har också en vegetarisk måltid i veckan. :)

Annons:
StillaSinnet
8/5/16, 7:33 PM
#7

#6 vad bra!!!! 👍

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: