Etikettsamhällsdebatt
StillaSinnet
8/5/16, 11:04 AM

hjälmar på förskolor

Jag skulle vilja veta hur både föräldrar och Pedagoger ställer sig i frågan om lek/cykelhjälm på förskolan. Det är tal om två olika sorters hjälmar och jag har stor förståelse på föräldrars argument om att det är en paradox att förskolan inte använder cykelhjälmar på barnen medan man hävdar hemma att de alltid ska ha det så de får in den rutinen; man cyklar aldrig utan hjälm.

Motdiskussionen grundar sig i risken är större att barnen lämnar cykeln och leker iklädd sin hjälm, fastnar och stryps. Godkända säkerhetslås utlöser vid ryck men om det inte är tal om ryck så kan det ändå hända otäcka olyckor. Vi har i Sverige haft en dödsolycka på en förskola pga en hjälm som fastnade i ett litet träd för några år sedan.

lekhjälmar används tex vid pulkaåkning och samma risk finns där; att barnen lämnar backen och börjar leka med hjälmen på.

Hur ställer du dig i frågan Hjälm på förskolan?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[NeferNefer]
8/5/16, 11:39 AM

Det finns ju dessutom numera hjälmar med inbyggd mössa, vilket ju verkligen inbjuder till att barnet fortsätter leka med hjälmen på. De behöver ju inte byta till mössa.

Jag tycker att allt som innebär risk för olyckor är otäckt, så jag följer diskussionen här med stort intresse.

8/5/16, 4:01 PM

De få cyklar vi har och den yta som går att cykla på är båda så små att jag inte skulle sätta hjälm på egna sonen heller. Vems hjälmar skulle det vara? Förskolans? Vem betalar dom? De måste ha bra passform på barnet för att fungera. Hur många olika ska man då ha? Om det är barnets egna hjälm, hur gör man då med de som inte har någon? Cykelförbud hela året?

StillaSinnet
8/5/16, 7:32 PM

#2 OM det ska finnas speciella cykelhjälmar borde det vara barnets egna som ställs in av föräldrarna. Vi har lekhjälmar till pulkaåkningen och får ställa om dem varje vinter men de passar inte supermakt till varje unikt huvud. Det är ju lite svårare på vintern eftersom de har olika mössor från dag till dag också. Dessa hjälmar har förskolan betalat men det är bara 10 stora och 5 små så det finns inte en var utan de får turbytas med varann.

Vissa förskolor har tagit bort cyklarna. Det är lite tråkigt för barnen älskar att cykla.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus