Annons:
Etikettföräldrasamverkan
Läst 918 ggr
StillaSinnet
2016-08-05 11:26

Vad vill ni föräldrar diskutera med varann?

Vi har sk QPM -Quality parent meeting  vilket innebär att föräldrarna ska känna att de har bidragit, delgivit, fått input och är medverkande i våra föräldramöten.

Vi brukar ha en låda i hallen någon månad innan mötet där de kan lägga i förslag till diskussionsfrågor. Föräldrana får sedan sitta i grupper under fikat och diskutera några av frågorna sinsemellan och det ska vara frågor som vi Pedagoger inte ska lägga oss i, ha rätta svar på eller nyfiket ställda av oss för att se hur föräldrar tänker. Det ska snarare vara frågor som öppnar upp mellan föräldrar så de får ett samförstånd om uppfostran, gränssättningar, trotsåldrar, kläder, genusfrågor eller annat. 

Vad skulle du vilja diskutera med andra föräldrar på din förskola?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
[Thiah]
2016-08-05 16:29
#1

Jag vill bara säga att det här är ju en toppen idé. Hur kom ni på den? Våra föräldrar har uttryckt en önskan om att vi ska förnya våra föräldramöten och därför funderar vi på olika sätt att göra det. :)

StillaSinnet
2016-08-05 19:28
#2

#1 QPM kom för ca 10 år sedan i ett försök att ha en röd tråd för föräldrarna rakt igenom hela barnens uppväxt från BVC till gymnasiet via familjecentraler, stödgrupper, vården, barnomsorg, specialpedagoger, skola, socialen och polis. Modellen har fungerat bra och det gör att föräldrar med barn i samma ålder ständigt möts i olika forum så att det inte ska vara svårt eller kännas dumt att kontakta varann om något händer. jag har haft stor glädje av detta när mina barn blev tonåringar och ville sova hos kompisar osv. För oss var det inget konstigt att smsa och höra så de verkligen var där de skulle och så det fanns föräldrar hemma. 

På höstadiets QPM handlade det om rökning, alkohol och droger. Vi fick föreläsare, polisen och socialen till våra möten och kunde ställa frågor direkt till dem. Vi gjorde telefon/mejllistor som enkelt fotades med mobil och sparades till framtida behov.

När det gäller de yngre barnen är det helt andra frågor som kommer upp. 

Tidigare ämnen som diskuteras har bla varit:

  • Hur mycket TV/data/mobiltid är ok för små barn i hemmet?

  • Hur gör ni andra föräldrar för att slippa konflikter på morgonen?

  • Allmän diskussion kring smittor och karenser inom förskolan. Respekt för varandras barn och VAB-dagar.

  • När går era barn och lägger sig?

  • Var drar vi gränsen för hur många man bjuder på födelsedagskalas?

  • Vad innebär familjesamverkan för er?

Meningen är att frågorna ska vara öppna. Inga Nej/Ja-svar.

Ibland har man på föräldrarnas uppmaning skickat runt adress/telefonlistor även på förskolan om barnen vill leka med varann osv. Vi Pedagoger har ju tystnadsplikt och kan inte ge ut uppgifter till föräldrarna.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Thiah]
2016-08-05 19:38
#3

Får jag visa denna text för mina kollegor,? Alltså skriva ut den och visa fysiskt,?

StillaSinnet
2016-08-13 08:33
#4

Ja, varför inte? Gör det du :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: