Etikettarbetsmiljö
8/5/16, 11:44 AM

Giftfria förskolor, hur gör ni?

I vår kommun ska vi satsa på giftfria förskolor. Det innebär att bla att alla platser och gummi ska vara fria från ftalater och bisfenol (BPA).

Hur är diskussionerna i era kommuner vad gäller gamla leksaker, madrasser, plasttallrikar, muggar osv. De som är tillverkade innan den kända CE-märkningen kom.

Har er kommun fört diskussionen?

Tar ni emot ärvda leksaker från föräldrar?

Använder ni gamla leksaker som finns på förskolna som inte är märkta, tex lego, klossar, plastmat i hemvrån osv?

Hur gamla är sovmadrasser och barnvagnar, haklappar osv?

Byts de ut?

Vem betalar nyinköp?

Under hur lång tid har saneringen pågått?

Fram med fler tanka och funderingar. Vi har själv upptäckt att det kommer bli en otroligt kostsam historia och att det rör så mycket mer prylar än vad vi först trodde.

[NeferNefer]
8/5/16, 12:09 PM

Mycket tänkvärt! Jag ska ta upp den frågan med förskolan ☝️

8/5/16, 3:49 PM

Våra madrasser och vagnar är tämligen nya. Leksaker finns i alla sorters former och vi pratar egentligen inte alls om gifter i leksaker.

8/5/16, 7:33 PM

#2 våra madrasser är också nya men har tyvärr ingen märkning… vi får nog köpa nya igen 😐

8/5/16, 7:36 PM

Vet inte alls om våra har märkning. Vi har simpla skumgummi madrasser. Men vem betalar era inköp? Vi har en tight budget och skulle i nuläget inte få igenom t.ex. madrasser.

8/13/16, 8:38 AM

#4 Ja, precis… jo, vi kommer få det vi kastar ersatt av kommunen, men vi har några år på oss att genomföra saneringen så vi ska inte hiva ut allt nu i augusti. De här är ju kommunens beslut så de får stå för kostnaden  helt utan att röra avdelningens pengar, men de ersätter ju inte sådant vi fått ärva från föräldrar eller tagit med hemifrån. Vi får inte handla på marknads och loppisar längre och alla nyiköp vi gör ska kontrolleras så det inte innehåller gifter.

Tidigare samlade vi tomma schampooflaskor, apoteksburkar, sköljmedelsflaskor och annat som vi hade i vår affär. Nu måste vi först leta efter märkning om vi ska spara sådant.

Visst känns det skönt att vara giftfri men det är klart att det bakbinder oss ju en del. Det är inte lika lätt att skapa från tex emballage, förbrukningsmaterial eller fråga föräldrarna om de vill skänka ditt och datt.

Äggkartonger och papprullar innehåller ett lim som är giftigt och det löser sig i vatten. Tex om barnen suger på det eller när man målar på det så till och med det försvinner nu….

11/6/17, 9:59 PM

Mer om giftfria förskolor och om oron är överdriven:

"Satsningen ”giftfri förskola” har fått stor spridning i landet de senaste åren. Fler än hälften av landets kommuner har valt att arbeta med detta, vilket har inneburit olika åtgärder – i stort och i smått. Till exempel har Upphandlingsmyndigheten tagit fram krav för den kommun som ska bygga nytt, renovera eller köpa in saker till sina förskolor. Krav på att de material som tas in ska innehålla så lite miljö- och hälsofarliga ämnen som möjligt. Initiativet har också lett till att man sorterat ut plastleksaker, madrasser, möbler och annat. I Stockholm försöker man bland annat inventera vilka slags golv som finns i förskolor för att utvärdera ifall vissa av dessa bör bytas ut.

Dessutom har personal i förskolorna erbjudits olika slags utbildningar i ambitionen att göra förskolan giftfri. Det säger sig självt att kostnaderna för satsningen inte är obetydliga, om man ser till de saker som slängts, samt den tid det tagit i anspråk.

Förra året kritiserade Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi, giftfri förskola. Hon dömde ut det som ett slöseri med resurser, och vände sig emot tonen som hon ansåg skrämmer upp föräldrar och barn i onödan. Dessutom ifrågasatte hon huruvida man minskade barnens exponering för farliga ämnen genom att slänga saker. Det vill säga, hon ifrågasatte om det man gör har någon effekt"