Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Värdegrundsfrågor

Vad får man dela på sociala medier om man jobbar..

2016-08-15 19:25 #0 av: Loris M

... som lärare? 

Det var något som lyftes upp till diskussion när en skolledare delade en bekants rumpbild. Vad tycker du? Kan en lärare skriva och dela vad som helst? Vad det här olämpligt? 

Här är artikeln med den delade bilden och skolledarens kommentarer: 

"I slutet av juli delade en skolledare på Spångbergsgymnasiet en bild som väckte många reaktioner. Bilden föreställer en kvinnorumpa iförd stringtrosor och prydd med klistermärken. I inlägget står det ”Nu börjar det likna något! Mjuk och fin”. Inlägget är inte skrivet av skolledaren, men han har delat den på sin facebookprofil som är offentlig och därmed öppen för alla att se."

Källa

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-08-15 20:15 #1 av: Magi-cat

Jag tycker det var högst olämpligt och instämmer med en av kommentarerna:

"”Med vilken trygghet kan Filipstads unga tjejer känna att kommunen står upp för deras rätt att slippa sexuella ofredanden och objektifiering av deras kroppar?” skriver hon i brevet."

Hans ursäkter låter inte särskilt övertygande heller....Arg

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-08-15 20:58 #2 av: Thiah

Tillhörde rumpan en myndig person som frivilligt velat bli fotad? För isåfall förstår jag nog inte riktigt problemetnmed själva problemet. Mitt största problem är att läraren inte förstått att göra sin facebooksida privat.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2016-08-15 21:51 #3 av: MelodyX

Olämpligt skulle jag säga. Jag skulle också ha svårt om lärare/förskolelärare delar länkar från till exempel Avpixlat, exponerat eller bara lever ut en allmänt främlingsfientlig profil på sociala medier. Annars får den nog göra vad den vill för min del. 

Anmäl
2016-08-16 07:20 #4 av: Magi-cat

" Det var inte längesen skolan blev fälld för sexuella trakasserier. Det handlade om elever, men skolan hade inte gjort tillräckligt. Borde vi inte ha lärt oss mer av det? säger han.

Han pekar även på sommarens händelser av det höga antalet anmälningar om sexuellt ofredande på festivaler.

– Jag blir genuint förbannad när jag ser sådant här, jag reagerar inte som lärare eller som facklig ombudsman, jag reagerar som man. Det här är allvarliga saker och vi män måste säga till varandra att det inte är okej, säger Torbjörn Strömberg."

Precis.

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.