Etikettvärdegrundsfrågor
2016-08-15 19:25

Vad får man dela på sociala medier om man jobbar..

… som lärare?

Det var något som lyftes upp till diskussion när en skolledare delade en bekants rumpbild. Vad tycker du? Kan en lärare skriva och dela vad som helst? Vad det här olämpligt?

Här är artikeln med den delade bilden och skolledarens kommentarer:

"I slutet av juli delade en skolledare på Spångbergsgymnasiet en bild som väckte många reaktioner. Bilden föreställer en kvinnorumpa iförd stringtrosor och prydd med klistermärken. I inlägget står det ”Nu börjar det likna något! Mjuk och fin”. Inlägget är inte skrivet av skolledaren, men han har delat den på sin facebookprofil som är offentlig och därmed öppen för alla att se."

Källa

Magi-cat
2016-08-15 20:15

Jag tycker det var högst olämpligt och instämmer med en av kommentarerna:

"”Med vilken trygghet kan Filipstads unga tjejer känna att kommunen står upp för deras rätt att slippa sexuella ofredanden och objektifiering av deras kroppar?” skriver hon i brevet."

Hans ursäkter låter inte särskilt övertygande heller….😡

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2016-08-15 20:58

Tillhörde rumpan en myndig person som frivilligt velat bli fotad? För isåfall förstår jag nog inte riktigt problemetnmed själva problemet. Mitt största problem är att läraren inte förstått att göra sin facebooksida privat.

MelodyX
2016-08-15 21:51

Olämpligt skulle jag säga. Jag skulle också ha svårt om lärare/förskolelärare delar länkar från till exempel Avpixlat, exponerat eller bara lever ut en allmänt främlingsfientlig profil på sociala medier. Annars får den nog göra vad den vill för min del.

Magi-cat
2016-08-16 07:20

" Det var inte längesen skolan blev fälld för sexuella trakasserier. Det handlade om elever, men skolan hade inte gjort tillräckligt. Borde vi inte ha lärt oss mer av det? säger han.

Han pekar även på sommarens händelser av det höga antalet anmälningar om sexuellt ofredande på festivaler.

– Jag blir genuint förbannad när jag ser sådant här, jag reagerar inte som lärare eller som facklig ombudsman, jag reagerar som man. Det här är allvarliga saker och vi män måste säga till varandra att det inte är okej, säger Torbjörn Strömberg."

Precis.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen