Etikettvärdegrundsfrågor
8/15/16, 7:52 PM

Kräv inte att barnen ska redovisa sitt sommarlov!

Nu inför skolstart hoppas jag att ni tänker på att barn inte lever under samma förutsättningar och att alla barn inte haft en fantastisk sommar. Här kommer en tänkvärd debattartikel från Micke Gunnarsson som skriver bl.a.:

"Då var det snart dags igen. Återigen skolstart. Många barn och vuxna pustar och tycker att det som vanligt gått för fort. Kan man inte bara få vara ledig lite till?!Men sedan finns det även många barn som räknar ner varje minut. Barn som längtar till skolan och kanske gjort det sedan den dagen de sjöng ”Den blomstertid nu kommer” i juni.Sommarlovet ser så väldigt olika ut för våra barn och familjer. Detta är viktigt att komma ihåg. Kanske nu mer än någonsin. Jag tänker bland annat på nyanlända barn som kanske har haft en ledighet i förvirring och fokus på att bara förstå vad som händer i deras liv. Men självklart finns det ju alla andra barn. Det handlar inte bara om huruvida man rest, varit på tivoli eller bara hängt hemma. Det kan lika väl handla om att man lever i en familj där konflikter, missbruk och andra svårigheter tillhör vardagen.

Utifrån denna vetskap skulle jag verkligen vilja uppmana samtliga lärare och Pedagoger att inte kräva att våra barn redovisar sitt sommarlov när de kommer tillbaka.Jag har hört berättelser där barn har haft ont i magen flera dagar innan skolstart just av denna anledning. Kanske fick de uppgiften redan vid sommarlovets början.Förhoppningsvis har denna övning försvunnit mer och mer från skolans värld. Kanske inte. Oavsett väljer jag att påminna oss.Jag minns själv som liten hur man fick lyssna på vissa kamrater som alltid hade varit på resor. Det var oftast deras röst som uppmärksammades. En själv hade återigen varit i väg med husvagnen och tyckte allt bara var pinsamt.En annan kamrat hade varit på fritids hela sommaren. Så satt man där med ett papper. Rita en bild och skriv ner vad du hittat på i sommar. Pust."

8/15/16, 8:55 PM

Vi pratar inte direkt öppet om sommarlovet alls. Ibland kan vi fråga barnen enskilt om dom gjort nått speciellt på semestern men aldrig i grupp. Finndr ingen orsak alls faktiskt till varför man ska fråga.