Annons:
Etikettarbetsmiljö
Läst 830 ggr
Loris M
2016-08-16 13:33

Föräldrarna är den största trafikfaran

"Det är försäkringsbolaget If som frågat 36 rektorer i Norrbotten om trafikmiljön utanför deras skolor. Resultatet visar att en majoritet anser att trafiksäkerheten är ett problem.

Dessutom tycker nästan hälften (44 procent) att föräldrar som lämnar sina barn i bil är den enskilt största trafikrisken på skolan. Med än sex av tio tillfrågade är oroliga för att någonting allvarligt ska inträffa. En av tre rektorer säger att föräldrar följer trafikregler dåligt eller inte alls.

– Det är oroande att föräldrar bryter mot reglerna, eftersom att många av dem kör till och från skolan varje dag. Trots att trafiken utanför skolor uppmärksammats under lång tid kvarstår problemet, säger Caroline Uliana, informationschef på If"

http://www.pt.se/nyheter/foraldrarna-ar-storsta-faran-10173736.aspx

Annons:
[Thiah]
2016-08-23 20:27
#1

Ja herregud, möter detta dagligen vid sonens förskola. Föräldrar parkerar precis hur som, kör snabbt fast grinden ligger knappa 2 meter från vägen. Helt jäkla galet. Min son häll på att bli påkörd just för att han är liten och smet och chauffören glömde att små barn rör sig runt förskolan. Däremot såg föräldern mig som kom springande (med en säkert jäkla arg min) + körde sakta. Däremot är min man väldigt, väldigt noga med reglerna när han lämnar/hämtar på förskolan just för att han vet hur viktigt det är.

Magi-cat
2016-08-26 08:33
#2

Ja, det är inte klokt. 😕
När de byggde ny, fin förskola i trakten så tog de bort busshållplatsen som fanns i närheten, den ansågs för farlig. Däremot är det fritt fram för bilarna och man häpnar ibland över att så många inte tänker på att det är SMÅ barn som rör sig där…
Bråttom, bråttom är det vid hämtning och lämning och inte så noga med hur man parkerar ens…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Chilinöt
2016-09-18 09:17
#3

Ja jag förstår inte varför de ska ha så bråttom jämt. På en skola är parkeringen ca. 50-100m från skolan och sen är det skylt som säger att man inte får köra längre. Endast bussar och lastbil som kommer med maten. Det finns lappar inne som påminner att de inte får köra längre än skylten och ändå är det flera flera, säkert hälften av alla föräldrar som åker hela vägen fram till skolan för att släppa av eller för att hämta sina barn. Just på grund av detta, drogs det en linje istället där barnen inte få gå över. Så det förväntas att barnen ska följa reglerna bättre än de vuxna, vilket dem i det här fallet faktiskt gör. Galet.

Upp till toppen
Annons: