Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Yrkesprofession

Lämnade sina välbetalda jobb för att bli lärare

2016-08-21 09:43 #0 av: Loris M

De senaste dagarna har det kommit en del artiklar om personer som lämnat sina yrken och sina välbetalda jobb för att utbilda sig till lärare. Om den här trenden fortsätter kanske det finns ett hopp om att fler väljer läraryrket och att statusen höjs. Lärare (som fortfarande är ett kvinnligt yrke) är generellt dåliga på att tala för sina sak och kräva förändringar (min egen uppfattning) och bättre arbetsvillkor. Därför gynnas skolan/förskolan och lärarna att personer som har bakgrund/yrke sadlar om och väljer att bli lärare. Förhoppningsvis har dessa en annan erfarenhet av att förhandla.

Några av personer som uppmärksammats i framförallt i Skolvälden: 

"Som reporter på Dagens Nyheter hade Ann Persson många journalisters drömjobb. Men hon längtade bort från datorn och ut på fältet – och undervisar i dag nyanlända ungdomar på en gymnasieskola i Stockholm."

http://skolvarlden.se/artiklar/jag-har-stor-nytta-av-min-bakgrund

"Jobbet som civilingenjör blev inte som hon hoppats. Sanna Sender tröttnade på omorganisationer och kvalitetssäkringar och började i stället vikariera på högstadiet.

– Efter bara två dagar kände jag ”åh vad det här är kul!”, säger hon."

http://skolvarlden.se/artiklar/jag-kande-ah-vad-det-har-ar-kul

"Susanna Lundh hade fått ett stipendium och skulle doktorera inom vattenrening. Men den ensamma forskartillvaron i labbet fick henne att tänka om.

– Jag önskar att fler högpresterande sökte sig till läraryrket i stället för att välja Handels eller KTH, säger Susanna, som i dag är högstadielärare i Husby i Stockholm."

http://skolvarlden.se/artiklar/det-finns-en-ofortjant-dalig-bild-av-lararyrket

"Efter 25 år som säljare satte sig Mats Aronzon i skolbänken för att bli lärare.

– Att se ett barn knäcka läskoden är mer värt än att göra en miljonaffär. Jag får så mycket mer tillbaka, säger han."

http://skolvarlden.se/artiklar/fler-borde-vaga-byta-yrke-i-hogre-alder

Vad tänker ni om det här? För-/nackdelar?

Det som jag spontant tänker på är att kraven för dessa personer som byter bana när det gäller pedagogik och didaktik inte får sänkas. Det har diskuterats en del (och redan införts när det gäller vissa yrken) att de som ex. har en civilingenjörsexamen eller är forskare, ska kunna läsa en kompletterande utbildning. Det är bra, men lärarutbildningen är en lång utbildning som handlar om så mycket mer än ämneskunskaper. Att se hela barnet/eleven är jätteviktigt. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-08-21 09:49 #1 av: Åsa S

Tror bara det är bra med lärare som inte enbart sett skolans värld de har mera erfarenhet och kan visa hur kunskapen sedan används i arbetslivet utanför skolan.

Anmäl
2016-08-21 09:49 #2 av: Loris M

Här var det lite mer om satsningen:

"Ida Karlberg Gidlund är verksamhetschef på Teach for Sweden, ett utbildningsprogram som vänder sig till personer med akademiska utbildningar som vill skola om sig till lärare i matematik, NO, teknik eller moderna språk. De som blir antagna får lön och jobbar på högstadieskolor i socioekonomiskt utsatta områden samtidigt som de läser den kompletterande pedagogiska utbildningen. De antagna får egna coacher och mentorer och utbildas även i ledarskap.

Modellen har snabbt blivit populär – sedan starten 2013 har Teach for Sweden haft över 1 000 sökande till drygt 120 utbildningsplatser.

– Det finns ett stort intresse för att bli lärare, det är något som är eftertraktat. Många av våra kandidater säger att de vill vara med och göra skillnad ”hands on”. De vill hjälpa fler barn att nå målen där behoven är som störst, säger Ida Karlberg Gidlund, som själv är utbildad lärare och även har arbetat som rektor."

http://skolvarlden.se/artiklar/vagarna-till-lararyrket-blir-fler

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-08-21 10:29 #3 av: TjockaBerta

I sonens skola är alla lärare ingenjörer. Äntligen trivs han i skolan och presterar bra. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.