Etiketterutbildningstudier
Daehyun_cheesecake
2016-08-23 09:14

Stora frågan om blöjbyten..

Detta som absolut inte skall vara ett problem, har trots allt blivit det för många. Vart står du i frågan om blöjbyten? Skall man vara flera Pedagoger när man byter eller är det okej att vara ensam? För män är denna fråga ännu större och kanske till och med ett förbud på flera platser.

Vad jag känner att jag saknar i min utbildning är just blöjbyten. För det första att kunna tvätta hygieniskt korrekt, men också för att få den speciella kontakten som skapas. Jag är student (kvinna) och ser det som ett problem att inte få vara närvarande. Detta är trots allt en viktig fråga och undrar nu hur ni föräldrar ser på saken, men också hur ni Pedagoger tänker som möter detta dagligen.

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

OlgaMaria
2016-08-23 09:49

Det är inte svårt att lära sig byta blöja. Det viktiga här är ju individen (barnet). De kommer före att studenter ska få lära sig tekniken att byta. När man väl börjar jobba så tror jag att man lär sig blöjbyten väldigt snabbt ifall man inte har erfarenhet från det sen innan. Och då lär du dig på de barn som du faktiskt ska jobba med och ha en längre relation med. Har full respekt för om förskolor har som regel att studenter inte är med vid blöjbyten. Givetvis är det barnets bästa som står i fokus bakom ett sådant beslut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

2016-08-23 09:58

På utbildningen kan vi inte ta upp alla möjliga specifika saker som ex. blöjbyten. men det finns många tillfällen (bl.a. på seminarier) att diskutera frågan med studiekamrater och lärare.  Frågan ryms under värdegrunden men även barnens rättigheter, demokrati, kränkande behandling m.fl. Så jag är övertygad om att du kommer att få tillfälle att lyfta upp frågan. Sen vad gäller själva blöjbyten och hygien, så kan du alltid ringa till BVC och rådfråga om du är osäker.

När jag jobbade som förskollärare så har vi aldrig behövt diskutera frågan om vi ska vara två vid blöjbyten. Men ag kan tänka mig att det blivit mera aktuellt nu med så många pedofilfall. Det är något som varje förskola/avdelning borde ta ställning till och hur just de vill göra tycker jag. I samråd med förskolechefen och föräldrar. Om det hänt något speciellt, om föräldrar visat oro, om barnen visat oro/obehag id blöjbyten, är allt sådant som spelar in hur ni ska hantera frågan.

Så egentligen är jag inte av åsikten att det ska vara på något speciellt sätt, en eller flera Pedagoger. Som pedagog får du vara lyhörd och diskutera med kollegor vad som känns bäst för er.

2016-08-23 20:23

Spontant så tänker jag bara att herregud vid kan inte vara 2 Pedagoger vid varje blöjbyte. Det fungerar inte praktiskt där jag jobbar nu eller där jag jobbar.