Etikettvärdegrundsfrågor
Daehyun_cheesecake
2016-08-23 09:21

Våld i förskolan

Medier är idag mycket vanligt och barnen har allt lättare för att se allt som erbjuds på internet. Vad jag stötte på under min VFU var en konversation där pedagogerna diskuterade fram och tillbaka om medierna och om allt våld som finns där. Vi kanske inte utsätts för den extrema våld som många andra länder gör. Men ändå finns den här och påverkar barnen. Dataspel/Tvspel, Youtube - you name it.

Frågan ställs till pedagog som förälder – Hur tänker ni kring denna situation? Och hur handskas ni med detta på bästa sätt?

(vet inte riktigt under vilken flik denna skall in, så admin får i så fall flytta på den!)

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

OlgaMaria
2016-08-23 09:44

"Grejen är att barnen inte verkar förstå allvaret i det som sker, utan använder våld som en form av lek. De krigar, brottas och mycket mer."

Men tror du att det beror bara på medier? Jag tror att barn har gjort så i alla tider. Våld ÄR ofta en lek för barn. Det är naturligt för vår ras att lära sig slåss för att överleva, så det är naturligt att leka våld, vilket även djuren gör så klart. I ett fredligt samhälle är det så klart vår uppgift som vuxna att lära barn att man inte får slåss och göra någon illa eller ledsen. Men all form av lek med brottning och "krig" går ju inte att hindra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MelodyX
2016-08-23 19:54

Åh jag kan komma ihåg när vi var små, jäklar vad vi skjöt varandra och lekte krig.  Nä, jag ser det inte som ett stort problem. På vår förskola får barnen inte längre leka rent krig, men det beror nog mer på att vi idag lever så mångkulturellt, att det kan komma in barn som har trauman och flytt just krig. Men i övrigt tror jag det är och alltid har varit svårt att styra barnens lekar.

2016-08-23 20:07

Jag säger som ovanstånde. Har själv under mina 10 år inte märkt någon skillnad hos barnen. Däremot har jag mött personal som anser att "tjuv och polis" är nått av det värsta barn kan leka.