Etiketterutbildningstudier
Daehyun_cheesecake
8/23/16, 9:30 AM

Barnens tillgång till Ateljén

Som mina andra inlägg baseras mina tankar och frågor kring mina erfarenheter från mina VFU dagar på förskolan. Av ren nyfikenhet undrar jag:

1. Har ni en ateljé på förskolan?

2. Hur ofta använder ni den?

3. Har barnen själva tillgång till ateljén eller är det bara ni Pedagoger som bestämmer när den används?

4. Hur hanterar ni och jobbar med materialet? Kan barnen fritt arbeta eller finns det en begränsning för vad barnen får och inte får göra? I så fall varför?

Jag tycker detta är ett väldigt intressant ämne, men också mycket viktigt för en stor del av deras utveckling. Att inte stoppa barnet utan låta det själv få testa, upptäcka, kladda och leka är något som jag starkt brinner för.

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

8/23/16, 8:33 PM

Sonens förskola har ateljé men jag tror dom fingerkladdar på avdelningen ändå(0-3åringar). Hur de större barnen får göra vet jag inte. Min förskola har ingen ateljé. Däremot låter vi barnen pyssla och måla och rita som dom vill. Senast idag kom en flicka och pratade med mig när jag fixade i vårat förråd: "- kattis, jag tror jag behöver pyssla med något. - jaha, vad skulle du vilja pyssla? -(tittar sig omkring) ett kort tror jag, till mamma. - aah så lite kartong? Behöver du nått mer? -(tittar lite till) hm.. Lite glitter behövs nog… Och färg! Och sådana för(så pekar hon på paljetterna). Och en sån här(hon tar upp en bit glitter papper från golvet som egentligen är skräp), men då behöver jag lim. Bra lim! Så det var bara för mig att fixa ;)

OlgaMaria
8/24/16, 9:46 AM

På barnens förskola finns en ateljé som barnen har tillgång till vid speciella tillfällen och i mindre grupper. Utöver det finns nästan allt tänkbart som kan behövas för vanligt skapande på avdelningarna, anpassat till deras åldrar. I ateljén tror jag de gör särskilda projekt. Min son som är fyra hade ägnat nästan hela dagen åt att rita igår (på avdelningen) fick vi höra. Han var dock lite sur vid hämtningen över att han inte fick ta hem sin pärm (den tas hem vid terminsslutet). :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Niklas
8/25/16, 12:31 PM

På min sons dagis verkar de ha tillgång till ateljén i stort sätt jämt. På morgonen före samlingen brukar han välja att gå dit och pyssla. Det är oftast någon där då.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?