Etiketterspråkflerspråkighet
Sparven88
8/24/16, 7:15 PM

Språk

Hej kollegor! Nu har höstterminen dragit igång och så även inskolningarna. Vi har precis skolat in ett barn som inte pratar någon svenska, 3 år gammal. Modersmålet är dari, och nu undrar jag om ni har något tips på eventuella appar man kan använda för att översätta från svenska till dari. Ett måste är att det går att spela upp så att barnet kan höra. Jag har testat några, men där var dari tyvärr ej tillgängligt. Tips, tankar och ideer tas emot tacksamt! =)

8/24/16, 7:31 PM

Det första jag tänkte på är Skolverkets "Tema modersmål". Jag har tipsat om det tidigare och tycker att de är jättebra. Nu är inte det här appar, men det som du efterfrågar finns med. Det finns Lexikon, talböcker, bildtema, barnsånger och sagor på ett trettiotal språk, (bl.a. dari), tips, forskning och publikationer om Flerspråkighet och mycket mer. Jag har använt mig mycket av den här sidan när jag haft barn som var nya i Sverige. Att kunna höra en sång på sitt modersmål när allt annat är nytt, kan betyda mycket för dessa barn. Här är sidan:

Sparven88
8/24/16, 8:15 PM

Åh vilken bra sida! Den måste jag kika bra mycket mer på! Jag funderade också på något där jag kan skriva/prata in en mening (typ Vi ska äta frukt) som sen blir översatt. Det här barnet pratar mycket med oss, men vi förstår inte ett smack. :( Hade varit så bra om vi hade kunnat få översatt det barnet säger. Men ja.. det kanske blir svårt att få det att fungera rent praktiskt.

8/24/16, 9:19 PM

#2 Ser nu att jag svarat för snabbt och att du var ute efter en mera specifik sak :) Men sidan kan du i alla fall ha användning av.

Sen är frågan om sådana appar och sådan typ av översättning fungerar som de ska.  Uttalet kan bli konstigt så barnet inte förstår även fast de säger det på hens modersmål.

Jag tänker också att det egentligen inte spelar roll att ni inte förstår barnet (så här i början). Men det är jättebra att hen pratar med er. Många barn blir tysta och vågar inte prata när de ser att ingen förstår. Visa intresse för hens modersmål och uppmuntra hen att prata. Oftast går det på ett ungefär att lista ut vad de pratar om genom att tyda gester, se var de tittar och pekar o.s.v.

Sen när ni vill förmedla något, varför inte använda bilder? Vi brukade ta kort på olika saker som kan vara relevanta, plastade in och la de i en korg, som ex. fruktkorgen, utekläder/hallen, matbordet…. när vi ville berätta att nu är det dags att äta frukt, gå ut, äta mat ….. Så klart förstärker ni det genom att säga vad ni vill. Det kan också g´fungera omvänt. Barnen kan förmedla vad de vill  genom att använda samma kort. Se till att de står på samma ställe och att ni introducerar det för barnet. Det fungerade utmärkt.

Sagolikt
9/2/16, 5:32 PM

Det är ju inte riktigt vad du frågar efter men jag vill ändå tipsa om att Pino finns på många språk på UR Skola, bland annat just dari.