Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Språk och flerspråkighet

100 000 barn har ett annat modersmål än svenska

2016-08-30 21:08 #0 av: Loris M

Av landets förskolebarn har ca 100 000 ett annat modersmål än svenska. I vissa kommuner är det väldigt stor andel flerspråkiga barn. I en förskola i Flen har så många som 96% av barnen ett annat modersmål. Vilket är inte ovanligt, men nu är vissa forskare oroliga över att barnen inte kommer att ha tillräckliga kunskaper i svenska inför skolstart. De menar att förskolorna arbetar med att barnen ska utveckla sitt modersmål (vilket även förskolans styrdokument ställer krav på) men att de tycks ha svårt med att lära ut tillräckligt med svenska. 

Vad tycker ni? Är det här ett problem? Hinner ni med både svenskan och barnens modersmål?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-08-30 21:15 #1 av: molam

Nää håller inte i längden, dom bör lägga mer vikt på svenska EFTERSOM barnen är i Sverige nu.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus och Autism ifokus

Anmäl
2016-09-03 17:45 #2 av: tarantass

Lär man sig inte sitt modersmål lär man sig inte svenska heller. Man blir halvspråkig. Dessutom främjar flerspråkighet både intelligens och inlärning av flera språk i framtiden, till exempel kommersiellt viktiga sådana.  Finns gott om vetenskaplig evidens på.

Men eftersom det kräver att man tänker i flera steg och i "liten kostnad nu - stor vinst senare" (ungefär vad som kallas "uppskjuten behovstillfredsställelse" på utvecklingspsykologiska) är risken överhängande att sådana insikter körs över (eller "hyvlas bort" en bit i taget) i dagens ideologiskt kortsiktiga samhälle.

Anmäl
2016-09-03 18:26 #3 av: Loris M

#2 Exakt! Om barnen får använda alla sina språk presterar de bäst i skolan men även i övrigt de kan ha stor nytta senare i livet att behärska flera språk. 

Håller med dig om det kortsiktiga tänket. Vilar huvudet i handenAllt ska löna sig här och nu. Att vänta in lönsamheten eller tänka långsiktigt verkar försvinna inom allt fler områden. Tröttsamt. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.