Etiketterspråkflerspråkighet
8/30/16, 9:08 PM

100 000 barn har ett annat modersmål än svenska

Av landets förskolebarn har ca 100 000 ett annat modersmål än svenska. I vissa kommuner är det väldigt stor andel flerspråkiga barn. I en förskola i Flen har så många som 96% av barnen ett annat modersmål. Vilket är inte ovanligt, men nu är vissa forskare oroliga över att barnen inte kommer att ha tillräckliga kunskaper i svenska inför skolstart. De menar att förskolorna arbetar med att barnen ska utveckla sitt modersmål (vilket även förskolans styrdokument ställer krav på) men att de tycks ha svårt med att lära ut tillräckligt med svenska.

Vad tycker ni? Är det här ett problem? Hinner ni med både svenskan och barnens modersmål?

molam
8/30/16, 9:15 PM

Nää håller inte i längden, dom bör lägga mer vikt på svenska EFTERSOM barnen är i Sverige nu.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tarantass
9/3/16, 5:45 PM

Lär man sig inte sitt modersmål lär man sig inte svenska heller. Man blir halvspråkig. Dessutom främjar Flerspråkighet både intelligens och inlärning av flera språk i framtiden, till exempel kommersiellt viktiga sådana.  Finns gott om vetenskaplig evidens på.

Men eftersom det kräver att man tänker i flera steg och i "liten kostnad nu - stor vinst senare" (ungefär vad som kallas "uppskjuten behovstillfredsställelse" på utvecklingspsykologiska) är risken överhängande att sådana insikter körs över (eller "hyvlas bort" en bit i taget) i dagens ideologiskt kortsiktiga samhälle.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

9/3/16, 6:26 PM

#2 Exakt! Om barnen får använda alla sina språk presterar de bäst i skolan men även i övrigt de kan ha stor nytta senare i livet att behärska flera språk.

Håller med dig om det kortsiktiga tänket. 😕Allt ska löna sig här och nu. Att vänta in lönsamheten eller tänka långsiktigt verkar försvinna inom allt fler områden. Tröttsamt.