Etikettspecialpedagogik
9/3/16, 5:37 PM

Särbegåvade barn

En väldigt bra (och lång) artikel från tidningen Specialpedagogik om särbegåvade barn. De förklarar vad som menas med begreppet, varför det är viktigt att barnen får rätt stöd redan i förskolan, vad särbegåvningen beror på m.m.

"En fyraåring som läser böcker högt för de andra barnen. En ettåring som känner till alfabetet. Runt ett av tjugo barn – ungefär ett barn per förskolegrupp eller skolklass – räknas som särbegåvat.

– De här barnen känner du igen genom att de inte följer den vanliga utvecklingen. De använder mer avancerade meningar och har ett större ordförråd än sina jämnåriga, säger Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet.

Hon står bakom en del av Skolverkets nya stödmaterial om särskild begåvning inom skolan som släpptes förra året. Ännu saknas stödmaterial som rör de yngre barnen. Men att identifiera och bekräfta barnens intellektuella förmåga redan i förskolan kan ha stor inverkan på barnens fortsatta skolgång och välbefinnande, anser experter."

Magi-cat
9/6/16, 9:52 PM

Jag kan inte läsa länken tyvärr, men bra att särbegåvade barn äntligen bekräftas!👍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

9/6/16, 10:03 PM

#1 Det var ju märkligt! Har testat nu igen att lägga till länken och det funkar inte. 🤔

Men om du använder sökfunktionen som finns på sidan som du kommer till och söker på "Särbegåvade barn har spring i huvudet" så hittar du lätt artikeln.