Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 771 ggr
Loris M
9/3/16, 7:13 PM

Om främlingsfientliga partiet tog makten

Som bekant, Förskolans läroplan är ett politiskt dokument och det är de som styr landet som har legitimitet att förhandla fram grundläggande normer och värden. Jag vet inte om ni funderat på det, men om SD skulle få ännu mer inflytande i framtiden (vilket jag tyvärr tror är högst troligt), så kan de komma att bestämma vad som ska stå i läroplanen som ni måste arbeta efter. 

Som bekant, de tror inte på ett mångkulturellt samhälle så alla formuleringar som nu finns i läroplanen om t.ex. att alla människor har lika värde, att flerspråkiga barn har rätt till att utveckla både det egna och det svenska språket, att de har rätt att utveckla en dubbel kulturtillhörighet, att alla barn ska kunna sätta sig in i andra människor livsvillkor och vara öppna för att människor kan ha olika attityder och värderingar ….. o.s.v. allt detta skulle med all sannolikhet försvinna. Modersmålsstödjare skulle försvinna, att prata sitt modersmål skulle inte uppmuntras och inte heller att visa nyfikenhet för andra kulturer. 

Hur ställer ni er till det? Ni måste fortfarande arbeta efter läroplanen men vad gör ni när det som står där går emot era egna värderingar och er människosyn? (d.v.s. om vi utgår ifrån att det gör det) Vad gör ni när det även går emot forskning om Flerspråkighet?

Tror ni att en sådan utveckling är möjlig om SD får ett ännu större inflytande?

Annons:
[NeferNefer]
9/5/16, 6:05 PM
#1

Den utvecklingen är inte bara möjlig utan också högst trolig, om du frågar mig … 😕Jag hoppas bara att alla Pedagoger på alla nivåer står emot för att i stället följa sina hjärtan. ❤️

Upp till toppen
Annons: