Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Språk och flerspråkighet

Tips på språkaktiviteter

2016-09-06 22:10 #0 av: Sparven88

Hej!
Jag ansvarar för vår "språk-hörna" på jobbet och ikväll har jag suttit och funderat lite på vad jag vill fylla den med. Det ska vara aktiviteter som barnen bjuds in till själva, utan att en pedagog styr dem. Men som naturligtvis är med närvarande.
Jag har tänkt sätta upp alfabetet tillsmmans med tecknen för de olika bokstäverna. En annan tanke jag funderade på var att konstruera små "skriv-kort" med ett ord, en bild på ordet samt streck för barnen att skriva på (funderade på OH-penna på laminerade papper. Föe visst går väl det att "sudda"?).
Har ni mer tips eller ideér så dela gärna med er :)

Anmäl
2016-09-06 22:29 #1 av: Vixxen

Sagoböcker med fina bilder!

Anmäl
2016-09-09 20:04 #2 av: Thiah

Rimspel.   Typ rimdomino eller memory. En bild ska matcha en annan.  Om någon förstår hur jag menar.  Anka-planka-tanka eller  kula-bula-sula.

Välkända böcker i lätt format. Min son (2 år år och 5 månader) berättar t.ex. hela bockarna bruse när han har sin bok framför sig. 

Språk är ju så himla mycket egentligen så möjligheterna är ju oändliga. 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.