Etiketterspråkflerspråkighet
Sparven88
9/6/16, 10:10 PM

Tips på språkaktiviteter

Hej! Jag ansvarar för vår "språk-hörna" på jobbet och ikväll har jag suttit och funderat lite på vad jag vill fylla den med. Det ska vara aktiviteter som barnen bjuds in till själva, utan att en pedagog styr dem. Men som naturligtvis är med närvarande. Jag har tänkt sätta upp alfabetet tillsmmans med tecknen för de olika bokstäverna. En annan tanke jag funderade på var att konstruera små "skriv-kort" med ett ord, en bild på ordet samt streck för barnen att skriva på (funderade på OH-penna på laminerade papper. Föe visst går väl det att "sudda"?). Har ni mer tips eller ideér så dela gärna med er :)

Vixxen
9/6/16, 10:29 PM

Sagoböcker med fina bilder!

9/9/16, 8:04 PM

Rimspel.   Typ rimdomino eller memory. En bild ska matcha en annan.  Om någon förstår hur jag menar.  Anka-planka-tanka eller  kula-bula-sula.

Välkända böcker i lätt format. Min son (2 år år och 5 månader) berättar t.ex. hela bockarna bruse när han har sin bok framför sig.

Språk är ju så himla mycket egentligen så möjligheterna är ju oändliga.