Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
OT - Diverse

Läshundar

2016-09-13 11:00 #0 av: Magi-cat

Läshundar ger läsglädje.  

Begreppet Läshund kommer ursprungligen från en verksamhet vid biblioteket i Salt Lake City i USA där barn med lässvårigheter fick gå och läsa för en hund.
Konceptet har sedan spridit sig, bl.a. till Sverige och Finland.

På många håll i landet pågår läsprojekt där barn får läsa för hundar. Avsikten är att stimulera barns läsande och hjälpa barn med lässvårigheter. Barnet får i lugn och ro läsa för läshunden och känna tryggheten i att läsa utan krav. 

Hunden bidrar med lugn och trygghet och till att befrämja koncentrationen och öka läslustan.

Läshundarna fungerar också bra för barn som redan är vana läsare.

Flera kommuner har fått anslag för läshundsverksamhet och på Linnéuniversitet har man bedrivit forskning.

Både läshundarna och deras förare genomgår först en utbildning. GladHund

I en avhandling vid University of Alberta i Kanada har man funnit att hunden fungerar som motivator och stimulator för läsningen.

"Ibland kan det saknas någon i hemmet som vill lyssna, eller så kan det kännas jobbigt att läsa för föräldrar och syskon som kanske tappar tålamodet eller koncentrationen. Ibland känns det jobbigt och pinsamt när man stakar sig eller läser fel. I skolan vill läraren säkert lyssna till barnets högläsning, men klasskamraterna pockar också på uppmärksamheten och tiden räcker inte alltid till. Då kan det vara skönt att hitta en kompis som alltid vill lyssna, och som aldrig någonsin tröttnar på att bli läst för." (ur)

https://sprakutvecklarna.wordpress.com/2014/10/14/lashunden-en-hjalp-i-lasinlarningen/

http://www.framsidan.net/2014/07/lasstund-med-hund/

http://www.lararnasnyheter.se/specialpedagogik/2013/09/25/forskare-studerar-lashundar

i Finland:

http://hankkeet.kirjastot.fi/projekt/l%C3%A4sgl%C3%A4dje-med-l%C3%A4shundar

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-09-13 11:14 #1 av: Magi-cat

Jag har sett Läshundar in action och de skapar verkligen en fin stämning. Man skulle kanske tro att hunden distraherar från läsningen, men det är precis tvärtom. Hundens närvaro bidrar till att öka koncentrationen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-09-13 20:48 #2 av: Loris M

Det är jätteroligt! Hund

Jag läste om något liknade precis idag på FB där hundar används i skolan för barn med NPF för att de ska lättare kunna koncentrera sig bl.a. 

"En kartläggning som skolorna gjort visar att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) bland annat har högre frånvaro och svårigheter med det sociala umgänget på rasterna. Efter en försöksperiod där några elever arbetat med en specialutbildad pedagoghund söker skolorna nu bidrag på 1,3 miljoner kronor från kommunen för att anställa hund och lärare/hundförare i ett tvåårigt projekt, skriver Norra Halland.

Att klappa och kela med en hund har, enligt ansökan, ofta en avstressande effekt på elever med NPF. I möten med hunden kan eleverna bland annat träna på sin empatiska förmåga och lära sig strategier för att hantera eller undvika konfliktsituationer. Eleverna ska också kunna läsa för hunden och samtala med den om exempelvis känslor."

http://www.epochtimes.se/skolor-vill-anstalla-pedagoghund/

Det var tråkigt att läsa kommentarer på FB för då blir det direkt några som är super negativa och menar på att det inte går för man måste tänka på barn med allergier. Ogillar starkt människor som ser hinder hela tiden. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-09-13 20:50 #3 av: Magi-cat

Underbart och det här betyder så mycket! Kul att det sprider sig!

Tråkigt med allt det negativa...Ledsen

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-09-15 19:53 #4 av: Thiah

Jag har läst om det här och tycker det verkar toppen. 

Men jag har även läst om sådana ställen där man haft en nalle/mjukisdjur som liknande.  Barnen berättade allt för nallen men inget för pedagogen. 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2016-09-15 19:59 #5 av: Loris M

Det här med nallar används nog mycket inom lekterapi. För barn med olika funktionsnedsättningar eller barn som haft det svårt. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.