Etikettyrkesprofession
2016-09-18 09:20

Förstelärartjänster skapar splittring

Det var en anonym person som skrev en insändare till Corren och som menar att förstelärartjänster inte gynnar eleverna utan skapar bara splittring i lärarkåren. Att de lärare som är duktigast och egentligen behövs som mest i klassrummet, lyfts bort från undervisningen för att göra annat. Vad har ni för tankar om det?

Så här skriver personen:

"Vilket lärararbete ska värderas högst? I internationella undersökningar pratar man om att eleverna i den svenska skolan behöver öka sin måluppfyllelse. I dagens skola är det stor lärarbrist och ofta intervjuas politiker kring hur de tänker lösa dessa två problem. De svarar då att fler behöver lockas till läraryrket. De har kommit på den ”briljanta” idén att skapa förstelärartjänster.

Det har inte blivit bra, utan har splittrat lärarkåren eftersom vi som inte satsar på en alternativ karriär utan istället undervisar inte värderas lika högt. Inom läraryrket i vår kommun har skickliga Pedagoger satsat på en karriär utöver undervisning, halva deras tjänst innehåller andra arbetsuppgifter. /…/

De som i dag värderas högst av arbetsgivare (kommuner) och regering och riksdag är de så kallade förstelärarna. Det är lärare som till störst del av sin tjänst ägnar sig åt utvecklingsarbete inom skolan, inte undervisning. Enligt kriterierna ska de undervisa minst 50 procent. Vi vet att det finns förstelärare som inte uppfyller det kravet men ändå lyfter 5 000 kronor mer i månadslön."

2016-09-18 12:30

Mer på samma tema i en annan tidning…..

"Legitimerade lärare med liknande arbetsuppgifter och samma utbildningsnivå blir efter höstens reform indelade i fyra lönekategorier:

A. Lärare som är förstelärare och som får ta del av lärarlönelyftet får sammanlagt 8 000 kronor per månad utöver ordinarie lön.

B. Förstelärare får 5 000 kronor.

C. Lönelyftlärare får cirka 3 000 kronor.

D. Övriga legitimerade lärare som inte får något alls.

Lärarlönelyftet riskerar att bidra till förstärkt tysthetskultur inom skolan om lärare väljer att vara medgörliga för att inte riskera att missa en extra årlig lön på ca 36 000 kronor. Efter 20 års lärarerfarenhet med bra samarbetsklimat ser jag en ökad risk för att lärarlönelyftet även blir ett hot mot ett gott samarbete. I värsta fall drabbas Sveriges skolor i höst av mer eller mindre lokala kriser, där skolledning ska hantera reaktioner från de missnöjda lärarna som inte fått ta del av lärarlönelyftet. Det är enkelt att förutse att rörligheten kommer att öka när missnöjda lärare söker nya anställningar. Förhoppningsvis lämnar inte allt för många läraryrket med tanke på den omfattande bristen på lärare.

En trolig effekt av satsningarna är att lärarnas inbördes status – förutom stora skillnader i lön – med tiden kommer att bestå av olika grader av makt och ansvar. En rimlig konsekvens är att den svenska skolans organisation därmed bli mer hierarkisk och mindre platt. Fast anställda lärare utan behörighet att sätta betyg, kommer att utgöra systemets ”kastlösa” tillsammans med lärarassistenterna, om den reformen slår igenom på allvar. Högst upp i lärarlönehierarkin hamnar de forskarmeriterade lektorerna som får 10 000 kronor i statliga medel utöver ordinarie lön."

Magi-cat
2016-09-19 12:09

"Lärarlönelyftet riskerar att bidra till förstärkt tysthetskultur inom skolan om lärare väljer att vara medgörliga för att inte riskera att missa en extra årlig lön på ca 36 000 kronor."

Det låter ju tyvärr inte så bra, något av det där….

Lärarna behövs i undervisningen. Det är god undervisning som borde löna sig. Inte en massa…annat, som dessutom verkar som gjort att försämra det så viktiga samarbetet.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen