Etiketteriktdigitalt-lärande
9/25/16, 12:36 PM

Lärarens nya kollega - en robot!

🤪

"På bokmässan i Göteborg föreläser Stefan Fölster, professor i nationalekonomi och vd för tankesmedjan Reforminstitutet, om de utmaningar som Sverige står inför när det rör digitalisering, innovation, automatisering och framtidens skola.

Hans starka engagemang för den svenska skolan har utmynnat i en rad böcker. I ett av hans senaste verk, Robotrevolutionenfrån 2015, beskriver han bland annat hur digitaliseringen kommer att revolutionera utbildningen. I boken pekar han också på riskerna av digitalt klyftor och utanförskap för de som inte tar till sig digitalisering. Och att vi om ungefär 20 år kommer att få se robotar i skolan som ska hjälpa till att motivera eleverna.

– En stor utmaning för skolan är att motivera ungdomar. Jag vet inte om robotar kommer att vara mycket bättre än människor, men möjligen. När några av de bästa digitala läroplattformarna förklarar superpedagogiskt och välstrukturerat för ungdomar som har svårt med matematik och naturvetenskap, då märker man att något sätter igång, säger Stefan Fölster."

Magi-cat
9/26/16, 1:38 PM

hmmm….🤔

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/27/16, 8:46 AM

Jaaa, vad ska man säga….Är det verkligen säkert att klyftorna och det där utanförskapet han pratar om gäller hur elektroniskt avancerad undervisningen är? Det känns inte riktigt så. 😕
I det fria skolvalet är väl avancerade undervisningsrobotar något att locka med, förstås.

Men kanske det är "lösningen". Robotar ger inte upp. Inte förrän de går sönder och/eller ersätts av nya, de klagar inte, behöver ingen pension och tar inte åt sig av petitesser som mordhot och så, eller om eleverna lyssnar. (Tänker på artikeln om läraren som gav upp. http://www.svd.se/jag-ar-lararen-som-har-gett-upp/om/debatt)

"När några av de bästa digitala läroplattformarna förklarar superpedagogiskt och välstrukturerat för ungdomar som har svårt med matematik och naturvetenskap, då märker man att något sätter igång,"

Är det inte just det bra lärare gör?

Det känns lite som att man famlar och experimenterar med eleverna och undervisningen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen