Annons:
Etikettarbetsmiljö
Läst 807 ggr
Loris M
2016-09-25 13:04

Mer tid i förskolan

Vad tycker ni om att slopa 15-timmars regeln? Är det bra att föräldrar får välja hur många timmar barnen får vistas på förskolan när de själva inte jobbar? Ser ni några för- och nackdelar?

"För fem år sen fick alla barn i Botkyrka rätt till 35 timmars förskola i veckan. Tidigare hade barn till arbetslösa, föräldralediga och studerande bara rätt till 15 timmar.

När Stockholm stad för ett tag sen gick ut med att alla barn skulle få heltid i förskolan väcktes oro över att barngrupperna kommer växa. Men så har det inte blivit i Botkyrka. Här har istället antalet barn i grupperna minskat.

– Det är bra. Det har varit bra för att Douglas i iallafall. Han har det mycket roligare i förskolan än vad han har hemma. Jag tycker det är väldigt bra, säger Linda Quezada från Tumba som har sin son i förskolan.

Föräldralediga Linda sitter på en plastmatta på öppna förskolan i Storvreten medan sju månader gamla Elvira hasar sig runt bland leksakerna. Lindas son Douglas är på förskolan. Och där brukar han vara sju timmar om dagen. Det är alldeles lagom tycker Linda Quezada."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6520895

Annons:
Fridaaaa
2016-09-25 13:06
#1

Kluven

Innebär ju förmodligen större barngrupper, och är redan förstora barngrupper och för lite personal.

Jag tycker den ska vara kvar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Swadika
2016-09-25 13:25
#2

Även jag är kluven.

Kanske hade fungerat att slopa eller lägga till fler timmar när barnen är lite äldre, typ (3)4-5, och har mer nytta av förskolan än barn som är 1-3 🙂

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
2016-09-25 13:28
#3

#2 Ja det hade också varit alternativ
Men då behövs även där kraftig förändring med personal och barngrupper, tror ej det kommer ske på l¨ång tid :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Swadika
2016-09-25 13:46
#4

#3 Tror inte det heller

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: