Etikettarbetsmiljö
2016-09-25 14:46

"Krafttag mot mejlattacker"

Det här var lite konstigt! Jag vet att det finns föräldrar som ringer i tid och otid, samt de som inte förstår att en pedagog/lärare inte kan stå och prata i telefon hur länge som helst när som helst. Men att kräva att de ska mejla under en viss tid, känns bara överdrivet. Vill du som lärare inte svara på mejl eller sms efter kl. 18:00 så låter du bli helt enkelt och stänger av telefonen/mejlen. 🤔

"I våras gick Brevik skola, Tyresö, ut till föräldrarna med ett budskap: Kontakta oss gärna, men helst på vardagar mellan 8 och 18. Om inte frågan är akut, förstås.

– Vi har valt att var tydliga med vilka spelregler vi önskar ska gälla, och de flesta föräldrar möter upp, säger Anna Hansson-Bittár. Vi har ett förmånligt utgångsläge, med ett gott förtroendekapital sedan tidigare. Det gör det lättare för oss att sätta en standard för kommunikation.

Enstaka föräldrar hörde av sig och sa att de inte kunde ha kontakt på dagtid, på grund av sina jobb. Men det går ju att skriva sent på kvällen och ändå skicka mejlet nästa dag, menar Anna Hansson-Bittár. (min fetning) Och det är inget förbud, betonar hon.

– Inget är skrivet i sten, men det är viktigt att sätt ord på vad som är rimligt. Det är inte rimligt att skriva till en lärare 23.30 och vara irriterad för att du inte har fått svar 6.30 nästa morgon."

Upplever ni det här som ett problem?