Etikettvärdegrundsfrågor
2016-09-26 16:58

Förebyggande arbete mot sexuella övergrepp

Jag vill gärna veta vilka tankar väcker den här artikeln hos? Vad tycker ni om deras förebyggande arbete?

"Barbro Romero visar runt på Stångbönans förskola i Malmö, en av de sex förskolor hon är chef för. Dörren in till rummet där personalen byter blöjor på barnen, är genomskinlig. Dörrarna in till toaletterna likaså. Lekutrymmena är uppdelade men ändå i ett öppet utrymme.

Helst ska man undvika att anställda arbetar ensamma.

– Pedagogerna kan hela tiden ha ögonkontakt och se varandra, säger Barbro Romero.

Leksakerna är könsneutrala. Ett planerat inköp av en stor brandbil som skulle ha dominerat förskolans utemiljö, stoppades av Barbro Romero. Att tänka normkritiskt är en viktig del i arbetet för att förebygga sexuella övergrepp.

– Vi tänker strategiskt för att förhindra att något händer. Det är där det stora arbetet ligger, säger Barbro Romero.

Hon och förskolläraren Daniel Nyström är med i gruppen som i ett och ett halvt år har arbetat med att ta fram riktlinjer för hur sexuella övergrepp ska förebyggas och behandlas.

Det är den förebyggande biten som skiljer Malmös plan från andra kommuners. Här finns anvisningar kring rekrytering, trygghetsvandringar med barnen och information till föräldrar"

Något jag reagerar på är den här synligheten. Att barnen aldrig får vara ifred, inte ens på toaletten. Då kan alla stå och titta på. Hur känns det egentligen? Har Barbro Romero testat det själv innan hon införde det som regel för alla barn? 🤔

Magi-cat
2016-09-26 17:31

Invecklat, känns det som, och reser en del frågor. Och kan förebyggande slå över i ren misstänksamhet? "Pedagogerna kan hela tiden ha ögonkontakt och se varandra," Hela tiden hålla ögonen på varandra!

Tänker som du, Loris, om det privata toabesöket som blir till allmänt beskådande. Det står också i kontrast till att man lär ut kroppskännedom och privata kroppsdelar. När blir öppna ytor och genomskinliga dörrar inkräktande på integriteten och det verkligt privata, skulle jag också vilja veta hur man resonerar omkring. (Jag slår vad om att hon inte sitter med genomskinlig toadörr själv.)

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2016-09-27 17:25

Utöver det, undrar jag hur människan tänker när hon stoppar en brandbil för att den inte är "könsneutral" …

Detta verkar tämligen bisarrt - alla ska alltid kunna titta på dig vad du än gör och du får inte leka med roliga saker för de är inte godkända av den självutnämnda könsneutralitetsnämnden?

Bättre vore väl att lära barnen att känna, förstå och sätta gränser för vad som är OK och att lära dem att alla får leka med alla möjliga saker.

2016-09-27 17:56

#2 Håller med. Det var också märkligt och egentligen tyder på att de inte riktigt förstått hur de ska arbeta med genus. Det handlar inte om att ta bort leksaker eller se till att pojkar leker med Barbie och flickor med bilar. Det löser inget.

Magi-cat
2016-09-27 17:59

Reagerade också på det där med att leksaksbrandbilen stoppades. Meningen efter lyder " "Att tänka normkritiskt är en viktig del i arbetet för att förebygga sexuella övergrepp." samt att tänka strategiskt och förhindra att något händer.

Hur kommer frånvaron av brandbilsavbildande leksaker in där? Går det bra med något alls som rullar på hjul eller hur drar hon gränsen? Och vad har själva brandbilen med det förebyggande arbetet att göra?

I försöken att presentera barnen en "perfekt" miljö blir konturlösheten till en otjänst för barnen.

samt

"I hallen har personalen gjort om en skohylla till ett litet bibliotek där föräldrarna kan låna hem böcker som problematiserar genus och familjekonstellationer."

Det är förstås bra att föräldrarna kan låna böcker, men jag hoppas de också har andra böcker och att inte detta blir det enda budskapet. Och hur sätter man dessa frågor i samband med det förebyggande arbetet?

"Särskilt flickor kan behöva uppmuntras att säga nej. Där kommer genusmedvetenhet hos personalen in."

Ja, men….då tänker man ju enstavigt i kön igen?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

2016-09-27 18:12

#4 Ja, det där lät lite obegripligt. Jag tror ärligt talat att hon inte har tillräckliga kunskaper för att driva det här arbetet eller att uttala sig om det. Normkritisk pedagogik känner hon till, men kanske inte förstår fullt ut, med tanke på hur hon använder ordet.

Brandbilen togs bort för att den skulle ha dominerat. På vilket sätt är det fel? 🤔 För att bilar förknippas med pojkar?

2016-10-01 12:09

Herregud är allt jag säger. Jag är inte pryd men inte vill jag ha 20 kompisar som glor på mig när jag bajsar…. På min avdelning har jag hängt gardiner som.skydd på toaletterna. Det pga att flera barn hellre kissade i byxorna än gick på toaletten. På vår andra avdelning är det bara ett stort rum med skötbord och två toaletter mitt emot varandra… :( Man har rätt till privatliv även som liten. Håller annars.med resten av er i det ni säger.