Etikettövrigt
Läst 1924 ggr
9/27/16, 9:15 PM

Hjälper ni till med tandborstning?

Såg en diskussion på FB om att många Pedagoger blivit rekommenderade av folktandvården att låta barnen borsta tänderna på förskolan och att det redan görs på många förskolor. Blev lite förvånad, eftersom under alla år som jag arbetat på förskolan har vi aldrig hjälpt till med tandborstning. Tydligen är det så att i en del kommuner bidrar folktandvården både med tandkräm och tandborstar.

Det är bra, men jag tänker på lite annat, som när hinner pedagogerna med det? Eller gör barnen det själva? Men då blir det ju inte ordentligt gjort. Hur gör de för att undvika smittorisken?

Hur ser det ut hos er? Hjälper ni till med tandborstning? Vad tycker ni om hela idén med det?

9/27/16, 9:32 PM

Oj, det låter "gammalt". Jag vet att mina kollegor pratade om det på ett apt att när dom jobbade "förr i tiden" (haha) så borstade dom tänderna på barnen.. men då såg ju barngrupperna lite annorlunda ut.

Jag är 23 och har aldrig fått mina tänder borstade på förskolan (daghemmet). Vi gör det inte heller på våra barn på någon av förskolorna i mitt område.

Förstår inte heller när man ska hinna, det skulle vi inte göra i dagsläget känner jag iallafall.

9/27/16, 9:38 PM

#1 Ja, eller hur? Jag blev också paff. Så här skriver någon på FB och hur de gör:

"Vi sitter vid bordet och borstar tänderna efter lunchen. Vi klickar ut små klickar av tandkräm på en assiett lika många som barn vid bordet ( barnen hjälper till att räkna) Pedagoger tar på tandkräm på tandborstar och delar ut dem. Vi borstar i två minuter ( har ett timglaset så barnen ser tiden) när vi är klara samlar pedagogen in tandborstarna oc sköljer av dem. Borstarna förvaras i ett ställ. Tandborstningen ska motsvara de äldre barnens floursköljning"

9/27/16, 9:43 PM

#2 Verkligen.. nu jobbar ju jag just nu på en småbarnsavdelning, så det ser väl annorlunda ut eftersom vi går direkt från att ha ätit till att lägga våra barn för vila.. men försöker tänka mig in i de andra avdelningarna.

9/27/16, 9:43 PM

Och så här skriver en annan:

"På 80-90-talet slängdes tandborstarna i förskolorna pga smitto- och infektionsriskerna"

9/27/16, 10:04 PM

Där ser man! igår publicerades en artikel om det som jag missat:

"Fluortanten försvann någon gång på 90-talet. Men nu är det åter aktuellt att göra extra insatser för att skydda barnen från tandtrollen. En av region Örebro läns satsningar i detta syfte heter Glada tanden. /…/

Mia Schultz är tandhygienist på folktandvårdens folkhälsoenhet och ansvarar för projektet Glada tanden i Örebro, Karlskoga och Degerfors. Hon förklarar att detta är en förebyggande åtgärd med målet att inga barn ska ha hål i tänderna. Projektet är även ett sätt att minska skillnaderna i munhälsa hos barn som bor i olika områden runt om i länet.

– Det handlar om att man borstar tänderna en gång om dagen på förskolan och det ersätter inte föräldrarnas tandborstning hemma utan man borstar hemma morgon och kväll också, säger Mia Schultz.  Men det är som en extra borstning."

Källa

9/27/16, 10:10 PM

#3 Tänker också lite på det här att man inte ska borsta direkt efter man ätit något, det gäller väl allra främst om man druckit juice/läsk, men det är ju även efter måltider.

Tänkte också på det. De har väl inte ändrat rekommendationer nu?

9/28/16, 12:17 PM

#6 Det tror jag inte, inte sist jag var till tandläkaren iallafall..

Kommer nog inte ske hos oss, tror min chef känner som oss. Vi tar ju inte hand om barnens hygien på andra sätt (duscha kropp & hår) så varför ska vi ta hand om deras tänder?

När jag gick i förskoleklass och upp till kanske 2-3an så fick vi i klassen tillsammans gå till tandläkaren (som låg med 5 minuters gångavstånd). Vet inte om man gör så idag?

[Thiah]
10/1/16, 7:23 AM

När skulle man hinna? På ett bra och lugnt sätt… och hur kan man garantera att alla tänderna blir borstade? Min son suger enbart i sig tandkrämen om han får en chans… Vi har sugtabletter med flour. Det får räcka ;)

Sagolikt
10/2/16, 9:50 AM

Jag jobbade kommunalt och vi hade skriftliga gemensamma instruktioner för hygien. Där stod det "barnen behöver normalt inte borsta tänderna på förskolan", så det var aldrig något jag funderade mer över.

På en skola som jag vikarierade på sköljde barnen med flour (utan flourtant) en gång i veckan. I den klassen jag jobbade mest i borstade man även tänderna men de barnen var ju större och kunde borsta själva.

Anonymos
10/12/16, 7:01 PM

Jag har vart på en förskola där vi alltid borstade tänderna efter lunchen eller frukosten (det kunde variera). Detta för att dels få en rutin hos barnen, men också dels för att främja tandhälsan då vissa föräldrar slarvar med tandhygienen hos barnen. Jag tycker det gick jättebra! Alla barn hade varsin mugg och tandborste.

/Anonymos

StillaSinnet
10/20/16, 10:24 PM

Det är så att man får tandborstar gratis till detta projekt och det är mer för att barnen ska bli vän och vänja sig vid rutiner. De små bara suger på tandborsten. De byts jätteofta. Inte varje dag men en gång i veckan tror jag. Alla barn är inte där varje dag heller. Vi borstar alltså inte åt barnen och det ska inte ersätta borstningen hemma. Glada tanden heter det.

Vi har det inte på vår avdelning men ni kan läsa mer här:

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
10/20/16, 10:26 PM

Man har sett att nyanlända inte har samma goda tandhygien och rutiner och vill därför hjälpa till att öka intresset för munvård 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus