Etiketthållbar-utveckling
10/1/16, 9:39 AM

Måltider i förskolan

Livsmedelsverket har precis publicerat en ny skrift "Måltider i förskolan" som jag tänker kan inspirera er (både Pedagoger och föräldrar) till att skapa matglädje och främja bättre matvanor.

"Vår vision är att alla – även barn i förskolan – känner matglädje och mår bra av maten. Måltiderna i förskolan ger alla barn, oavsett bakgrund, möjlighet till bra matvanor och är en viktig del i arbetet för jämlik hälsa. Bra mat som hamnar i magen ger barnen energi att utvecklas, leka och lära. Måltiderna på förskolan har också goda möjligheter att främja bra matvanor och en sund inställning till mat. Dessutom finns det åtskilliga sätt att använda mat och måltiderna i det pedagogiska arbetet.

Råden ”Bra måltider i förskolan” är avsedda som övergripande vägledning, stöd och förslag till hur man kan arbeta för att skapa matglädje och främja bra matvanor i förskolan. Jämfört med tidigare version från 2007 är råden mindre detaljstyrande och lägger större vikt vid måltiden som helhet. Vi uppmuntrar verksamheterna att ”hitta sitt sätt” och förankra utvecklingsarbetet i de lokala verksamheterna. Måltiderna i förskolan omfattas av förskolans styrdokument som skollag och läroplan. Därför har Skolverket bidragit till de delar av råden som tar upp hur måltiderna kopplas till förskolans pedagogiska arbete."

10/1/16, 9:53 AM

De tar upp bl.a. vegetarisk kost (s. 22) samt individuell-anpassad mat och vad som gäller när föräldrar har speciella önskemål utöver medicinska behov. Vad säger skollagen och diskrimineringslagen? (s. 23).

Vad borde barnen äta mindre respektive mer av? Hur ska ni göra miljösmarta livsmedelsval? Hur kan ni minska matsvinnet (s. 34)? Om barn i köket och utomhusmåltider. Barn med allergier (s.37) och mycket mer.

10/1/16, 12:06 PM

Apropå mat så vill jag tipsa om folkhälsans(finland) kampanj kocka på! Superroligt att göra med både förskola och familj. På sonens förskola har de t.ex. mästerkockarna varje fredag. Allt för att främja en bra inställning till mat och ätande. :)

Elsa
10/2/16, 9:11 AM

Vet att mina kokerskor på jobbet har varit iväg på utbildning där dom endast lagade vegetariskt :) vi får vegetariskt minst en gång i veckan, oftast två.

Hinner inte läsa just nu, men tycker att mina kokerskor/kocken gör ett bra jobb med vad vi får. Hade önskat ännu mer variation på sallader och tillbehör (istället för pasta & potatis), men ibland försöker dom variera sig iallafall.