Etikettpedagogiska-miljöer
2016-10-08 22:49

Det här med mat...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett barn i min grupp (3-5år) som äter väldigt få saker. Vi , på förskolan, har följt familjens sätt och hen äter maten eller så får hen knäckebröd. Hen har varit såhär sen yttepyttebebis. Mamman skrev ett blogginlägg om detta och om hennes frustration över att hen inte äter(vi fick god respons av henne för vårt förhållningssätt). En av kommentarerna var bilden jag bifogar. Och jag blir så ledsen som pedagog! Varför ska vi alltid tjafsa om maten?

2016-10-09 07:46

Tröttsamt att behöva tjafsa om mat, men ändå så viktigt och nödvändigt. Det finns tyvärr många barn/vuxna som har väldigt dåliga erfarenheter från förskolan/skolan när det gäller måltider, där de tvingats till att äta maten de inte gillar eller rent av maten som får igång kräkreflexer. Sådana här frågor väcker känslor och  personen som kommenterade reagerade känslomässigt och utifrån det hen upplevt.

Vi har haft en tråd om det och där finns många hemska berättelser om vad matsituationer skapat för problem.

I övrigt så tycker jag att det är jättebra att ni och föräldrar är överens. Det är så otroligt viktigt att diskutera sådana här frågor med föräldrar för att se hur de gör och att komma fram till en lösning, som ni har gjort. Även det här med smörgås är något som jag är urless på. Jag vet inte hur många gånger jag varit tvungen att ta upp det här till diskussion när jag jobbade. Det är så många Pedagoger som envisas med att barnen inte kan få en smörgås förrän de ätit upp maten. Så vansinnigt opedagogiskt och respektlöst.

2016-10-09 08:20

Hade glömt den tråden. Förlåt, annars hade jag satt bilden där. Och ja, tänk vad hemskt att få ett knäckebröd samtidigt som man äter? Eller äta mjukt bröd tillsammans med soppan! Och gud förbjudet att få lite smör på potatisen.. Jag är så glad att jag nuförtiden jobbar i en barnorienterad grupp. Allt går på barnens villkor.

2016-10-09 08:34

Ingen fara. Jag lyfte fram tråden mest för att fler ska se den. Den är faktiskt läst över 2500 ggr och det känns bra att det är något som engagerar. Samtidigt som det är hemskt att så många har dåliga erfarenheter.

Det låter som att du har det bra på din arbetsplats. Det lustiga med sådana här regler (det här med knäckebröd och annat ) är att det inte finns någon bra eller vettig förklaring till varför ska det vara så. Ofta är det helt oreflekterat.