Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
OT - Diverse

Läraren som INTE gav upp

2016-10-09 14:23 #0 av: Magi-cat

"Min poäng här är: är läget i dag i den svenska skolan enbart ett skolproblem? Är det inte så att skolan speglar samhället? ”Våra barn blir som vi är”, sade vi inom skolrörelser på 1970-talet. Det är minst lika sant nu."

"När Per Kedland beskriver klassrummet och alla ofokuserade, surfande elever ser jag framför mig ofokuserade, surfande vuxna som måste läsa mail och gud vet vad i mobilen under möten, i bussen och bilen, på bio…."

Bra gjort att inte ge upp. Men ett krävande arbete.

http://www.svd.se/larare-eleverna-ar-en-spegling-av-samhallet/om/svenska-skolan

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-10-09 18:52 #1 av: Loris M

Mycket bra sagt av läraren! Har läst artikeln idag och tycker att hon har en poäng. Det är så många som uttalar sig om skolan/förskolan och har diverse åsikter och det mesta verkar luta åt att skapa en skola med tidiga betyg, disciplin och enbart överföring av kunskap. D.v.s. allt sådant som vi lämnat bakom oss för flera decennier sedan. 

Ibland undrar jag om föräldrar (eller samhället i övrigt) har något ansvar överhuvudtaget för hur barnen blir. Allt läggs på skolan och lärare. När det går dåligt för barnen så är det skolans/lärarnas fel. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-10-09 19:18 #2 av: Magi-cat

#1 Ibland undrar jag om föräldrar (eller samhället i övrigt) har något ansvar överhuvudtaget för hur barnen blir. Allt läggs på skolan och lärare. När det går dåligt för barnen så är det skolans/lärarnas fel.

Det där har jag också undrat över. Vilar huvudet i handenTendensen att lägga över allt ansvar på skolan och lärarna. Ett otroligt stort ansvar!  Som om de kunde trolla, ibland...

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.