Etiketterotdiverse
Magi-cat
10/9/16, 2:23 PM

Läraren som INTE gav upp

"Min poäng här är: är läget i dag i den svenska skolan enbart ett skolproblem? Är det inte så att skolan speglar samhället? ”Våra barn blir som vi är”, sade vi inom skolrörelser på 1970-talet. Det är minst lika sant nu."

"När Per Kedland beskriver klassrummet och alla ofokuserade, surfande elever ser jag framför mig ofokuserade, surfande vuxna som måste läsa mail och gud vet vad i mobilen under möten, i bussen och bilen, på bio…."

Bra gjort att inte ge upp. Men ett krävande arbete.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

10/9/16, 6:52 PM

Mycket bra sagt av läraren! Har läst artikeln idag och tycker att hon har en poäng. Det är så många som uttalar sig om skolan/förskolan och har diverse åsikter och det mesta verkar luta åt att skapa en skola med tidiga betyg, disciplin och enbart överföring av kunskap. D.v.s. allt sådant som vi lämnat bakom oss för flera decennier sedan.

Magi-cat
10/9/16, 7:18 PM

#1 Ibland undrar jag om föräldrar (eller samhället i övrigt) har något ansvar överhuvudtaget för hur barnen blir. Allt läggs på skolan och lärare. När det går dåligt för barnen så är det skolans/lärarnas fel.

Det där har jag också undrat över. 😕Tendensen att lägga över allt ansvar på skolan och lärarna. Ett otroligt stort ansvar!  Som om de kunde trolla, ibland…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen