Annons:
Etikettertipsinspiration
Läst 3293 ggr
Anonymos
2016-10-12 19:00

Vad kan man göra med de små?

Jag har börjat jobba på en förskola med barn i åldrarna 1 och 2. Mina kollegor har jobbat på verksamheten i över 30 år och använder oftast det som de är vana vid att göra. Jag ser inte att det heller används tillräckligt med pedagogik på min avdelning, då personalen känns bekväma med att barnen är så små så att de inte ska få en chans att utvecklas på olika sätt..

Dock håller jag på att utbilda mig till förskollärare under tiden som jag arbetar där, och hade gärna velat få lite tips om vad man kan göra för pedagogiskt med små barn? Mycket ska ingå i läroplanen.. Jag tycker inte det är lika svårt att komma på idéer med de större barnen, men just de små är det mer knep med.. Jag försöker räkna och även använda namnen på färgerna, men jag vill gärna ha tips på mer som kan bidra till utveckling. 🙂

/Anonymos

Annons:
[Thiah]
2016-10-12 19:54
#1

Allt! Alltså på riktigt. Gymnastik, rörelse, mönster, former, sånger, rim, ramsor benämningar. Bara lite enklare. Låta dom pröva, försöka att göra samma saker som de äldre. Blir så trött när folk tror att de små(inte du då ts) inte behöver något förutom kramar. Inget fel med det men ja…

[Thiah]
2016-10-12 19:54
#2

Allt! Alltså på riktigt. Gymnastik, rörelse, mönster, former, sånger, rim, ramsor benämningar. Bara lite enklare. Låta dom pröva, försöka att göra samma saker som de äldre. Blir så trött när folk tror att de små(inte du då ts) inte behöver något förutom kramar. Inget fel med det men ja…

Anonymos
2016-10-12 20:13
#3

#1: Sedan jag började har jag märkt ett större intresse hos barnen att sjunga, dansa, utforska och liknande. Dessvärre är inte mina kollegor lika påhittiga utan kör samma race som de gjort i alla sina 30 år på verksamheten. Jag anser att barnen behöver få samma chans som de äldre barnen att utvecklas. 

Tack :)

/Anonymos

Elsa
2016-10-17 13:09
#4

Håller med, låt dom prova på allting. Vi har haft 9 inskolningar på min avdelning (småbarn), så vi har delat på våra stora 6 och våra nya. Men det var bara i början, nu är vi tillsammans ganska mycket och har samlingar ihop. Dock får de stora gå till gymnastiken och gå ut lite oftare. Vi har delat upp det så efter barnens behov. Vill en liten gå ut med de stora ofta så får dom såklart det.

Annars så har vi ofta spontansamlingar med de små (jag är oftare med de små), ritar och målar, bakar med lera, lägger pussel, dansar och sjunger.


StillaSinnet
2016-10-21 20:10
#5

Upplevelser! Ljus och material, tyger, OH-apparater, speglar, kojor och kryp-in. "Raggarslangar" på undersidan låga bord med en stor filt över blir perfekt! Liggande garderober fodrade med speglar. Kuber med tyg och ljusspel. 

Googla Reggio Emilia 😉

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: