Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Matematik

Matematik aktivitet 1-3

2016-10-13 19:37 #0 av: Kirya

Skall hålla i en matematik aktivitet för barn mellan 1-3, men känner att jag kört fast och allt står still i huvudet. Dela gärna med er av era tips!/Student

Anmäl
2016-10-14 06:06 #1 av: Loris M

Matematik måste vara det mest tacksamma att jobba med eftersom den finns precis överallt och i det mesta du gör kan du få in matematiken. 

Här är några aktiviteter jag kommer på så här spontant:

Kims lek (minnesträning och träna förmåga att visualisera). Att gömma ett visst antal (tre kanske kan vara lämpligt) föremål under en duk och be barnen att titta på dem en stund. Sedan får du ta bort en sak och be barnen berätta vad som saknas. 

Väga och mäta. Om de har en leksaksvåg så kan du plocka fram lite olika föremål som är olika stora och väger olika, ex. fjädrar, stenar, flirtkulor, knappar.... fråga barnen vad de tror väger mest. Sedan får de testa - vad väger mest/minst (här får ni också tillfälle att använda begrepp som minst/störst, tyngst/lättast, liten/stor...) och exempelvis hur många knappar väger en sten. Prata om material också, vad sakerna är gjorda av: sten, metall, plast, gummi.... 

Konstruktionslekar handlar om problemlösning. Barnen kan få i uppgift att bygga upp något efter mall (lego exempelvis) eller att du ger dem ett uppdrag ex. en legogubbe ska köpa tre hästar och två får. Hur ska de få plats i hagen? 

Jag hade små lådor (tio stycken) i olika storlekar och färger och i varje låda fanns det olika antal föremål. I en svart låda fanns det exempelvis en tärning. I en grön låda fanns det två legobitar, i en blå låda fanns det tre par skor (från barbie) o.s. v. Barnen får öppna var sin låda och berätta för andra vad de har. Vad används det till, vad är det färg, storlek, antal, material.... finns det någon sång som handlar om det föremålet .... 

Kaplastavar kan man göra mycket med. Barnen kan exempelvis mäta varandra. De lägger sig på golvet och kompisar lägger ut kaplastavar för att se hur många det behövs. Ni kan mäta andra saker också med kaplastavar. Be barnen uppskatta hur många stavar de tror att något är högt. 

Du kan göra små lappar där du skriver olika saker barnen ska göra och sedan drar de en lapp och gör det som står där. Det kan exempelvis vara att hoppa jämfota tre gånger, ställer sig bakom ett bord, krypa under en stol, ta fem steg framåt, ta tio steg bakåt....

Det finns nog oändligt med saker du kan göra och här har jag tidigare skrivit ett inlägg om bra videon från URplay där pedagoger berättar hur de jobbar med matematik:

http://forskolan.ifokus.se/discussions/561be36fce12c434d0000018-matematik-i-forskolan?55b6633d8e0e740710004235-1

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-10-14 14:32 #2 av: Tusen

#1 Kan så små barn som 1-2 år genomföra dessa övningar?

Anmäl
2016-10-14 14:35 #3 av: Loris M

#1 Ja. Men man får anpassa dem efter barnens förmåga. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-10-21 20:19 #4 av: Artlink

I skogen kan de hämta en lång pinne. Det klarar alla två åringar. De vet kanske inte vad lång innebär. Än, men det är det de lär sig Skämtar Alla tvååringarnas långa pinnar kommer inte vara lika långa pinnar. Sedan kan ni jämföra, vilken är längst/kortast? 

Men matematik är även sortering. De yngsta barnen snappar fort hur man sorterar färger tex. Vi jobbar med Babblarna och de han namnen på babblarna och benämner gärna allt rött som Bobbo, tex. Vi bekräftar; Ja, Bobbo är röd! Den här är också röd! de hör ihop. Samma färg. Snabbt lär de sig sortera formner. Runda för sig, trekantiga för sig, fyrkantiga för sig. Det är ju så tex blocklådor med formade hål och klossar fungerar. Det är matte. Man behöver inte göra det större än det är. Duplolego, klossar och pussel är matematik.

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-10-22 07:36 #5 av: Thiah

Joel är 2 1/2 år och han älskar att sortera, att samla, att räkna.
Använder man bilar(hans stora intresse) så kan man lära honom allt. Vi räknar, vi lär oss färger osv...

Igår hade jag en pojke som "hade picknick". Han är knappt över ett åe och vi kunde räkna muggar, bestick och öva begrepp.

Många tror att små barn inte kan så det är ingen idé att pröva. Men dom kan så mycket fast dom inte alltid ger respons.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2016-10-23 11:30 #6 av: Artlink

Min dotter samlade på nappar. Ja, hon sög på dem så klart, men hade dem också som gossedjur. Hon strök med dem på kinden eller över näsan och i örat. Gärna en i var hand och en i munnen plus en inkilad mellan nappen i munnen och näsan.  Eller så använde hon dem som figurer. Hon sorterade dem efter färg och mönster , delade upp, ändrade, byggde familjer osv. När hon blev äldre samlade vi kapsyler som hon använde likadant så det införde jag på förskolan. De kapsyler vi hade få av blev så klart högvaluta oh på så sätt värderade hon kapsylerna på egen hand. 

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl