Etikettövrigt
10/13/16, 7:54 PM

Barn som har tråkigt

Låter ni barnen på förskolorna ha tråkigt?
Att jag frågar är för att det kommit upp olika forskningsresultat där man anser att vi vuxna stressar barnen genom att hela tiden "hitta på " olika saker att göra tillsammans med dem. Barnen stressas och förlorar förmågan att fantisera. Man har börjat prata om att förskolan (och föräldrar) ska ha mer fri lek där barnen får utveckla sina fantasier eller t.o.m. ha riktigt tråkig mellan varven.

Vad tänker ni om detta?

[josten]
10/13/16, 8:02 PM

Tror barn behöver ha tråkigt för att kunna börja fantisera å leka själva.

_Fisken
10/13/16, 8:02 PM

Utan att jobba på förskola men har erfarenhet av många barn runt mig så är jag fast övertygad om att det är bra att de har tråkigt ibland. Deras fantasi stimuleras och de driver sig själva. Röda Rosen ute i grannskapet bla….kul att se en klase barn kuta runt.

10/14/16, 6:14 AM

En del Pedagoger och föräldrar tror att de måste hitta på olika aktiviteter hela tiden (ibland faktiskt för att kunna känna sig som duktiga föräldrar/pedagoger vill jag påstå) precis som att det var världens farligaste sak att barnen skulle ha tråkigt eller inte ha något att göra en stund.

Jag tror att den här hetsen att hela tiden dokumentera och följa barnens lärprocesser skapat Pedagoger som stressar både sig själva och barnen. Men barnen behöver också ta det lugnt ibland (vilket inte behöver betyda att de har tråkigt). De behöver också paus och något som vi ofta glömmer bort är att barnen har ofta längre "arbetsdagar" än både deras föräldrar och Pedagoger. Vem orkar hålla igång så länge och hitta på en massa hela tiden?

10/14/16, 9:43 AM

Jag tänker lite som den boken om Alfons Åberg som hade tråkigt efter julhelgen. Hans farmor sa hela tiden "Det är bara bra att ni har det tråkigt".

Har man aldrig tråkigt så kan man ju aldrig ha roligt då det är skillnaderna mellan tråkigt och roligt som är grunden till hur roligt det sedan blir.

_Fisken
10/14/16, 12:15 PM

Av föräldrar överstimulerade barn tror jag också blir jäkligt besvikna på vuxenlivet för det är inte alltid så roligt utan kan vara ganska tråkigt o jobbigt. Det skapar missnöjda unga vuxna - tror jag.

10/14/16, 2:31 PM

Fast jag har en känsla av att även förskollärare överstimulerar barnen i sin iver att visa att de faktiskt gör ett pedagogiskt arbete.
Någon som reflekterat över det?

StillaSinnet
10/21/16, 8:21 PM

#4 Ja, farmor var klok! Jag citerar henne ofta 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Devya]
10/23/16, 12:07 PM

Visst ska barnen få ha det tråkigt ibland. Jag har dock upplevt på andra ställen än förskolan (t.ex. eftis) att personalen där är alltför tråkig och gör absolut inget än att prata med varandra och titta på då barnen leker. Så det finns väldigt många fall där det görs alltför lite också. Det gäller att hitta en bra balans.

Fridaaaa
10/26/16, 2:09 PM

Lite tråkigt anser jag att de behöver ha :) Det lär dem sig på. Men har flera barn tråkigt jämt, så är det ju något som behöver ändras.

Märkt med att flera barn, tycker det är tråkigt om de inte får har ipad eller dator, så nyttigt för dem att ha tråkigt och komma på annat att göra än främst ipad eller dator :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jaguar_
10/29/16, 9:20 AM

Skärmar och att komma på/hitta på saker åt dom hela tiden har gjort barn förlamade på området att ens ha fantasi. Talar av erfarenhet.. och jag mår dåligt bara att att se detta i samhället. Mår dåligt över att se barn som är frustrerade och gråter för att de inte vet hur de ska leka i ett rum fullt av leksaker… Det är en hemsk utveckling jag inte kommer ge mina barn. De ska få leksaker och inga skärmar direkt när de föds… Så lägg ner att komma på saker och att ge dom skärmar hela tiden… Låt barn ha tråkigt så de utvecklar den där fantasin som man själv växte upp med. Ge dom leksaker istället… Sånt som barn ska ha.

Och förskolor hör jag att de skaffat in plattor med som barnen bara sitter och väntar på att få använda tills de får använda dom. Hmmm tycker allt att om de ska lära sig att hantera skärmar (som de säger att detta är till för). Ge varje barn 15 minuter tillsammans med en lärare framför skärmen med ett spel som ger något. Och det ska inte vara varje dag! Barn behöver inte mer av detta. De behöver snarare mindre och mer aktiv lek och tänkande själva.

Usch stackars barn.. Ibland funderar jag om det inte är bättre att inte skaffa barn i denna skärmfixerade värld…

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Fridaaaa
10/29/16, 9:27 AM

#10 Ja det har jag varit med om att barn gjort.
Ena stället jag vikarierade på, fick vi skicka iväg ungarna gång på gång, och vissa veckor utesluta plattan helt.

Ett annat ställe skapade "spelkort", som barnen hade, så de fick använda dem, var 2 kort, så 2 ggr/vecka fick varje barn sitta vid plattan, och de andra skulle leka, satt barnet bredvid, fick den utnyttja kortet utan att ens spela, vilket de kom på snabbt och då var det inte lika kul att sitta bredvid längre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jaguar_
10/29/16, 3:22 PM

#11 Mycket bra att uppfinna sådana grejer så det blir ordning annars sitter de lätt bara jämte och gör inget. Men som sagt jag fattar inte varför plattan är där i första taget när det är så små barn. Bättre att utveckla dom i fantasi först så de klarar av att leka som barn ska göra.