Etikettarbetslaget
Daehyun_cheesecake
10/17/16, 12:04 AM

Vem gör vad?

Vilka arbetsuppgifter skiljer sig åt vare sig man jobbar som förskollärare eller barnskötare? Vem gör vad?

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

10/17/16, 7:41 AM

Enligt läroplanen är det förskollärare som ska ha det pedagogiska ansvaret. Sen kan man tillsammans med övriga i arbetslaget tolka vad det innebär (om inte kommunen redan gjort det). Men det vanligaste skulle jag tro är att de har i princip samma arbetsuppgifter.

Förskolläraren tar lite mer ansvar när det gäller dokumentation, utvecklingssamtal m.m. men alla ska utföra samma uppgifter.

Har du sett något annat när du varit på VFU?

Elsa
10/17/16, 1:15 PM

På min avdelning är vi två förskollärare, en barnskötare och en elev/kom i jobbare (dvs ingen utbildning och är "bara" i barngrupp). Vi gör samma jobb allihopa, dock måste vi förskollärare driva barnskötaren lite då hon glömmer bort att det ska dokumenteras.

Nu inför föräldramöte ska vi ha enskilda möten då vi har så många olika språk, och då ska jag ha 8 samtal varav 2 st ensam och 6 st med den andra fskläraren. Hon ska ha detsamma, och barnskötaren har 1 samtal bara. Men vi har valt så efter barngruppen och föräldrarna.

älvornas dal
11/27/16, 8:10 PM

Hos oss är det nästan ingen skillnad. Alla gör allt. Men förskollärarna dokumenterar mer och har ansvar för utvecklingssamtal mer än vi. De har därför fler planeringstimmar.